توضيحى در باره «أنا قتيلُ العبرة»
اضافه شدن «قتيل (كُشته)» به «العَبرة (اشك)» ، اضافه سبب به مسبَّب است . بنا بر اين ، جمله «من ، كشته اشكم» ، بدين معناست كه كشته شدن من ، سبب جارى شدن اشك است . اين جمله در احاديث نيز چنين تفسير شده است:
أنَا قَتيلُ العَبرَةِ ، لا يَذكُرُنى مُؤمِنٌ إلَّا استَعبَرَ ۱ .
من كشته اشكم . مؤمنى از من ياد نمىكند ، جز اين كه مىگريد .
لا يَذكُرُهُ مُؤمِنٌ إلّا بَكى ۲ .
مؤمنى از او ياد نكرد ، جز اين كه گريست .
علّامه مجلسى در تبيين اين جمله مىگويد :
عبارت «من كشته اشكم» ، يعنى : كشتهاى كه به اشك و گريه نسبت داده مىشود و سبب جارى شدن اشك است ، يا با اشك و آه و ناله كشته مىشود، كه معناى اوّل ، اظهر است ۳ .
البتّه به نظر مىرسد كه وجه نخست ، به دليل انطباق با احاديثى كه به آنها اشاره شد و همسويى با جايگاه امامت و عظمت روحىِ امام حسين عليه السلام ، مُتَعيَّن (قطعى) است و