عبور كردهاند ، تعارضى وجود ندارد .
آنچه ايشان بعيد مىداند ، رسيدن اهل بيت امام عليه السلام در اربعين سال ۶۱ هجرى (اربعين اوّل) به كربلاست ، نه مطلقِ عبور آنها از آن جا . بنا بر اين ، آنچه گفته شده كه سيّد ابن طاووس در كتاب الإقبال از سخن خود در الملهوف عدول كرده ،۱ صحيح نيست و ناشى از عدم تأمّل در كلام ايشان است .
ج - بازگشت خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به كربلا در اربعين دوم
برخى ، با عنايت به قرائنى كه حاكى از عدم امكان بازگشت اهل بيتِ سيّد الشهدا به كربلاست ، بر اين باورند كه ورود آنان و نيز جابر بن عبد اللَّه انصارى به كربلا ، در اربعين دوم و در سال ۶۲ هجرى اتّفاق افتاده است . فرهاد ميرزا معتمد الدوله، صاحب قمقام زخّار ، اين نظريه را مطرح كرده است .۲
گفتنى است كه اين نويسنده، دليلى براى اثبات نظريّه خود اقامه نكرده است .
د - بازگشت خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به كربلا در غير اربعين
در ميان منابع كهن ، تنها در الآثار الباقية ى ابو ريحان بيرونى (م ۴۴۰ ق) و ترجمه الفتوح (اثر فارسى مستوفى هروى / ق ۶ ق) تصريح شده كه اهل بيتِ سيّد الشهدا در اربعين به كربلا باز گشتهاند ؛۳ ليكن با عنايت به آنچه گفته شد ، پذيرش اين سخن ، آسان نيست ، بويژه اين كه پس از آن ، تا قرون اخير ، هيچ يك از منابع ، اين نظريّه را مطرح نكردهاند .
امّا بازگشت اهل بيتِ سيّد الشهدا عليه السلام به كربلا در غير اربعين ، در منابعى مانند : الأمالى صدوق ،۴ الملهوف و مثير الأحزان ،۵ آمده است . شايد تنها ايرادى كه به اين
1.حماسه حسينى : ج ۱ ص ۳۰، منتهى الآمال : ص ۴۸۱.
2.قمقام زخّار: ص ۵۸۶ .
3.ر . ك : الآثار الباقية : ص ۴۲۲ ، ترجمه الفتوح : ص ۹۱۶ .
4.ر . ك : الأمالى ، صدوق : ص ۲۳۱ ح ۲۴۳ . متن اين كتاب ، تنها آمدن امام زين العابدين عليه السلام را به كربلا مىرساند ؛ امّا در مورد ساير خانواده امام عليه السلام ، ساكت است .
5.ر . ك : الملهوف : ص ۲۲۵، مثير الأحزان : ص ۱۰۷ .