487
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

تكوينى آفريدگار جهان است . توضيح مطلب ، اين كه در نظام آفرينش ، هر پديده ، علّت خاصّى دارد كه تنها از مجراى آن ، قابل تحقّق است ؛ امّا تأثير اسباب در مُسبّبات ، منوط به اذن الهى است ؛ يعنى براى نمونه ، تا خدا نخواهد ، آتش نمى‏سوزانَد ، چنان كه آتش نمرود ، ابراهيم عليه السلام را نسوزانْد . همچنين تا خدا نخواهد ، كارد نمى‏بُرَد ، چنان كه كاردِ ابراهيم عليه السلام ، گلوىِ اسماعيل عليه السلام را نبُريد ، و اين ، معناىِ «توحيد اَفعالى» است .
بر اين اساس ، مقتضاى آزادى انسان ، امكان داشتن اجتماع اذن تكوينى الهى و نهى تشريعىِ اوست ؛ زيرا در غير اين صورت ، مخالفت با نهى تشريعى ، امكان‏پذير نخواهد بود ، و اين ، به معناى آزادى نداشتن انسان در انتخاب يكى از دو راه سعادت و شقاوت است .
بنا بر اين ، سخن امام حسين عليه السلام در مورد اذن خداوند متعال در كُشته شدن او و يارانش ، اشاره به اين آيه شريف است كه «ومَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ؛۱ هيچ ناگوارى‏اى به شما نمى‏رسد ، مگر به فرمان خداست » ، مقصود از آن نيز اذن تكوينى الهى در حادثه خونين كربلاست .
بدين سان ، امام عليه السلام با اين سخن ، مى‏خواهد به ياران خود بگويد كه تقدير حكيمانه خداوند ، اين است كه ما همگى ، امروز ، در راه انجام وظيفه ، شهيد شويم . از اين رو ، بايد در برابر اين مصيبت ، شكيبايى پيشه سازيم و تسليم تقدير الهى و راضى به قضاى او باشيم .

1.تغابن : آيه ۱۱ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
486

توضيحى در باره مقصود از اجازه دادن خدا براى كشته شدن امام حسين عليه السلام و...

در برخى از روايات به نقل از امام حسين عليه السلام آمده كه ايشان ، صبح عاشورا ، ضمن دعوت كردن ياران خود به شكيبايى و مقاومت ، فرمود :
إنَّ اللَّهَ عزّوجلّ قَد أذِنَ فى قَتلِكُمُ اليَومَ وقَتلى ۱ .
خداوند عزّوجلّ امروز به كشتن شدن شما و من ، اجازه داد .
با ملاحظه اين گونه روايات ، اين پرسش پيش مى‏آيد كه : مقصود از اذن الهى در كشته شدن امام عليه السلام و يارانش چيست ؟
پاسخ ، اين است كه اذن الهى ، بر دو گونه است :

۱ . اذن تشريعى‏

بدين معنا كه در نظام قانون‏گذارى (تشريعى) ، در مواردى ، خداوند متعال ، اجازه مى‏دهد كه انسان ، كارى را انجام دهد ، و در مواردى نيز اجازه نمى‏دهد .
بى‏ترديد ، كشته شدن امام عليه السلام و يارانش ، سرآمد محرّمات تشريعى الهى است . بنا بر اين ، مقصود از «اذن» در رواياتى كه ملاحظه شد ، قطعاً اذن تشريعى نيست .

۲ . اذن تكوينى‏

مقصود از اذن تكوينى ، اين است كه تحقّق هر پديده در جهان ، منوط به اجازه

1.إثبات الوصيّة : ص ۱۷۶ . نيز ، ر . ك : كامل الزيارات : ص ۱۵۲ ح ۱۸۵ .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41887
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به