محسن فَیض نقل کرده، و دومین مورد نیز روایتی است که در کافی نقل شده، و روایت سوم نیز قرائت جالبی [[از آیه]] را به صورتی مطرح میکند که میتواند حاکی از مخالفتی با مصحف عثمانی باشد:
عَیّاشی میگوید که ابو جعفر، درود بر او باد، گفت: این آیه بر رسول خدا، درود و سلام خدا بر او باد، این گونه نازل شد: ”خود را به بد چیزی فروختند که به آنچه خدا در مورد علی فرو فرستاده، از روی کینه، کافر شوند" و خدا درباره علی، درود بر او باد، گفت: ”خدا از فضل خویش بر هر کس از بندگانش" یَعني عَلي ”که بخواهد فرو میفرستد" خدا گفت: ”پس به خشمی بر روی خشمی بازگشتند" یعنی بنی امیّه، ”و کافران را عذابی خوارکننده است."۱ ۲
نتیجه
اینکه چرا محسن فَیض در استفاده از این گونه مطالب تا این حد گزینشی عمل کرده، جای تأمل دارد. اینکه عملکرد وی گزینشگری بوده، و نه صِرف بیاطلاعی از مطالب موجود در کافی، با مراجعه به دو تفسیر دیگر متعلق به اواخر دوره صفوی، که هر دوی آنها از این اَخبار استفاده میکنند، تأیید میشود. اگر نسخهای از کافی مشتمل بر چنین مطالبی برای سایر نویسندگانِ معاصر با محسن فَیض شناختهشده بوده، قطعاً وی نیز بر آن وقوف داشته است. دلیل او هر چه باشد، روشن است که این معاصران احساس میکردند که چنین احادیثی آن قدر ارزش دارند که آنان به خود زحمت بدهند تا آنها را دوباره در آثارشان نقل کنند. همچنین میتوان حدس زد که چنین مطالبی همچنان بهنوعی مقبول یا حاوی نکات مفید تلقی میشوند، زیرا هر سه تفسیر در قالب چاپهای جدید منتشر شدهاند،۳ چاپهایی که به نظر میرسد در آنها هیچ تلاشی برای «نوعی توجیهِ» لحن صریح این اَخبار صورت نگرفته است.۴ همچنین شایان ذکر است که بازنشر چنین مطالب «جنجالبرانگیزی» در طول سه قرنِ حد فاصل بین تألیف اولیه این تفاسیر و انتشار اخیر آنها در خلال سی سال اخیر
1.عین روایت در برهان چنین است: ”قال ابو جعفر عليه السلام نزلت هذه الاية على رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم هكذا: «بئسما اشتروا به أنفسهم ان يكفروا بما انزل الله في علي بغيا» وقال الله في علي، «أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» يعني عليا قال الله: «فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى غَضَبٍ» يعني بني امية «وللكافرين» يعني بني امية عذاب اليم.“ (م.)
2.. برهان، ج۱، ص۱۳۹، ش۳.
3.. یک اثر مشابه دیگر این است: ابو الحسن الاصفهانی، تفسیر مرآة الانوار ومشکاة الاسرار (تهران، ۱۳۷۴/۱۹۵۴). در باب ابعاد گنوسی چنین تفسیرهایی (شامل تفسیرهای بحرانی و اصفهانی) ن.ک:
Corbin, EII, ۱:۱۳۵-۲۱۸ and ۳:۲۱۴-۲۳۲ [[ب.ت: کربن، چشماندازها]] .
4.طبیعی است که شیعیان علاقهمند باشند هر کتابی از تراث شیعه را به صورت امروزین تصحیح و چاپ کنند؛ اما این لزوما به معنای تأیید تمام محتوای آنها نیست. بهویژه اینکه هیچ یک از این گونه تفسیرها در تراث شیعی موقعیت ممتازی ندارند که موجب اعتماد به کل مطالب آنها شود.