97
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

همچنان ادامه داشته است. نه‌تنها نسخه‌ای از صافی در سال ۱۸۶۹ در تبریز با چاپ سنگی منتشر شد، بلکه این احادیث در نسخه خطی‌ای از تفسیری که احتمالاً اندکی پیش از سال ۱۸۴۴م [[۱۲۵۹ق]] به دست علی‌محمد شیرازی، معروف به باب، نگاشته شده یافت می‌شوند.۱ این واقعیت که باب پیشینه تحصیل مدرسه‌ای نداشته، بلکه یکی از اعضای طبقه تجار بود، این احتمال را تقویت می‌کند که چنین اَخباری شناخته‌شده بوده و در آن دوره تا حدی مورد قبول بخش عظیمی از جمعیت شیعیان بوده‌اند.۲۳

بنابراین، مسئله‌ای که مطرح می‌شود، مسئله‌ای است که کلبرگ و دیگران تا حدی به آن پاسخ داده‌اند: رهیافت تشیع امامی به مسئله تحریف القُرآن چیست؟ تا بدینجا پاسخ این بوده که اکثریت شیعیان معتقدند که قرآنی که اکنون در دست داریم، قرآن کامل و به همان صورتی است که به محمد پیامبر[[ص]] ابلاغ شده است. اما ظاهراً کلبرگ این نتیجه را عمدتاً بر اساس سخن شخصی به نام هِبَة الدین شهرستانی، و استدلال‌های آیَت الله خوئی استنباط کرده است.۴ توجه به این نکته نیز جالب است که خوئی ـ که اگر نگوییم یگانه مَرجَع شیعیان امامی، دست‌کم یکی از مراجع اصلی آنها، و در حال حاضر تحت بازداشت خانگی در ایران است۵۶ــ برای تأیید نظر خود از محسن فیض نقل قول می‌کند، اما اثری که او از آن یاد می‌کند الوافی است، نه تفسیر.۷

1.. Cambridge, Browne Collection, F ۱۰, ۳۳b; ۷۲a; ۸۷a.
دربارۀ این تفسیر و سایر تفاسیر باب ن.ک:
B. Todd Lawson, ‘The Qurʾān Commentary of Sayyid ʿAlī Muḥammad Shīrāzī, the Bāb’, Unpublished Ph. D. thesis. McGill University, ۱۹۸۷.

2.. دربارۀ باب و شروع حرکت بابی، در حال حاضر ن.ک:
Abbas Amanat, Resurrection and Renewal: The Making of the Babi Movement in Iran, ۱۸۴۴-۱۸۵۰ (Ithaca & London: Cornell University Press, ۱۹۸۹).

3.این گونه نتیجه‌گیری کلی از یک قضیۀ جزئی نشانۀ ضعف استدلال و مصداقی از تعمیم شتاب‌زده است.

4.. Kohlberg, ۲۱۸-۲۱۹ and references [[ب.ت: کلبرگ، نکاتی]].

5.. Moojan Momen, An Introduction to Shīʿī Islam, ۲۶۲;
در اینجا مومن همچنین اظهار می‌دارد که خوئی با فعالیت‌های اولیۀ سیاسی خُمِینی مخالفت می‌کرده است.

6.در منبع مورد استناد نویسنده (البته ص۲۶۴، نه ۲۶۲) از حبس خانگی آیت‌الله خوئی در عراق و توسط صدام صحبت شده است که نویسنده آن را به اشتباه چنین فهمیده است. اساسا آیت‌الله خوئی ساکن ایران نبوده است تا در ایران حبس شود. ضمن آنکه به رغم اختلاف نظر ایشان با امام خمینی در برخی مسائل فقهی، در باب انقلاب اسلامی ایشان نه‌تنها مخالفتی نشان نداد، بلکه اسناد تاریخی حاکی از حمایت‌های ایشان از انقلاب اسلامی است.

7.. البَیان فی تَفسیر القرآن (بیروت، دار الزهرا، ۱۴۰۱/۱۹۸۰)، ص۲۲۳. خوئی (چاپ دوم، نجف، ۱۹۶۶)، صص۲۱۵-۲۵۴. ایوب نیز (Ayoub, ۱۰) موضع خوئی در مسئلۀ تحریف را برجسته می‌کند، اما مدعی آن نیست که چنین دیدگاهی حاکی از اجماعی شیعی باشد.


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
96

محسن فَیض نقل کرده، و دومین مورد نیز روایتی است که در کافی نقل شده، و روایت سوم نیز قرائت جالبی [[از آیه]] را به صورتی مطرح می‌کند که می‌تواند حاکی از مخالفتی با مصحف عثمانی باشد:

عَیّاشی می‌گوید که ابو جعفر، درود بر او باد، گفت: این آیه بر رسول خدا، درود و سلام خدا بر او باد، این گونه نازل شد: ”خود را به بد چیزی فروختند که به آنچه خدا در مورد علی فرو فرستاده، از روی کینه، کافر شوند" و خدا درباره علی، درود بر او باد، گفت: ”خدا از فضل خویش بر هر کس از بندگانش" یَعني عَلي ”که بخواهد فرو می‌فرستد" خدا گفت: ”پس به خشمی بر روی خشمی بازگشتند" یعنی بنی امیّه، ”و کافران را عذابی خوارکننده است."۱۲

نتیجه

اینکه چرا محسن فَیض در استفاده از این گونه مطالب تا این حد گزینشی عمل کرده، جای تأمل دارد. اینکه عملکرد وی گزینش‌گری بوده، و نه صِرف بی‌اطلاعی از مطالب موجود در کافی، با مراجعه به دو تفسیر دیگر متعلق به اواخر دوره صفوی، که هر دوی آنها از این اَخبار استفاده می‌کنند، تأیید می‌شود. اگر نسخه‌ای از کافی مشتمل بر چنین مطالبی برای سایر نویسندگانِ معاصر با محسن فَیض شناخته‌شده بوده، قطعاً وی نیز بر آن وقوف داشته است. دلیل او هر چه باشد، روشن است که این معاصران احساس می‌کردند که چنین احادیثی آن قدر ارزش دارند که آنان به خود زحمت بدهند تا آنها را دوباره در آثارشان نقل کنند. همچنین می‌توان حدس زد که چنین مطالبی همچنان به‌نوعی مقبول یا حاوی نکات مفید تلقی می‌شوند، زیرا هر سه تفسیر در قالب چاپ‌های جدید منتشر شده‌اند،۳ چاپ‌هایی که به نظر می‌رسد در آنها هیچ تلاشی برای «نوعی توجیهِ» لحن صریح این اَخبار صورت نگرفته است.۴ همچنین شایان ذکر است که بازنشر چنین مطالب «جنجال‌برانگیزی» در طول سه قرنِ حد فاصل بین تألیف اولیه این تفاسیر و انتشار اخیر آنها در خلال سی سال اخیر

1.عین روایت در برهان چنین است: ”قال ابو جعفر عليه السلام‏ نزلت هذه الاية على رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم هكذا: «بئسما اشتروا به أنفسهم ان يكفروا بما انزل الله في علي بغيا» وقال الله في علي، «أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» يعني عليا قال الله: «فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى‏ غَضَبٍ» يعني بني امية «وللكافرين» يعني بني امية عذاب اليم.“ (م.)

2.. برهان، ج۱، ص۱۳۹، ش۳.

3.. یک اثر مشابه دیگر این است: ابو الحسن الاصفهانی، تفسیر مرآة الانوار ومشکاة الاسرار (تهران، ۱۳۷۴/۱۹۵۴). در باب ابعاد گنوسی چنین تفسیرهایی (شامل تفسیرهای بحرانی و اصفهانی) ن.ک:
Corbin, EII, ۱:۱۳۵-۲۱۸ and ۳:۲۱۴-۲۳۲ [[ب.ت: کربن، چشم‌اندازها]] .

4.طبیعی است که شیعیان علاقه‌مند باشند هر کتابی از تراث شیعه را به صورت امروزین تصحیح و چاپ کنند؛ اما این لزوما به معنای تأیید تمام محتوای آنها نیست. به‌ویژه اینکه هیچ یک از این گونه تفسیرها در تراث شیعی موقعیت ممتازی ندارند که موجب اعتماد به کل مطالب آنها شود.

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9015
صفحه از 311
پرینت  ارسال به