را کرد و علی[[ع]] هر چه را فرشته به فاطمه[[س]] میگفت نوشت. از امام نقل شده که اضافه کرد: همه آن مطالب فقط درباره حوادث آینده است و در آن چیزی از حلال و حرام نیامده است.۱
با ملاحظه دیدگاههای فقهای امامی در ارتباط با رهیافتشان به قرآن، پیشنهاد میگردد که نتایج بهدستآمده توسط گلتسیهر که در بالا ذکر شد، به این صورت اصلاح گردد:
الف) قرآنی که سُنّیان آن را به منزله قرآنِ مقدسِ وحیشده بر پیامبر[[ص]] پذیرفتهاند، همان کتابی است که شیعیان امامی به عنوان قرآن مقدس پذیرفتهاند.
ب) شیعیان امامی معتقدند که تنها ترتیب برخی از سورههای قرآن و برخی از آیات خاص در مصحف عثمانی عوض شده است، و هیچ خللی در محتوای قرآن (به جز تفاوتهایی که از دگرخوانشها، قرائات، ناشی میشوند) رخ نداده است.
ج) علی[[ع]] و یازده امام تنها کسانی بعد از محمد[[ص]] هستند که ترتیب درست قرآن را میدانند. رونوشت علی[[ع]] از قرآن دربرگیرنده همه سورهها و آیات به ترتیب نزولشان بود. این مصحف هیچ متن وحیانی اضافهای در بر نداشت و شامل یادداشتهای توضیحی علی[[ع]] بود. این یادداشتها برای شیعیان به اندازه متن وحیانی محترم است.
مباحثی که درباره مسئله تمامیت مصحف عثمانی توسط فقهای اولیه شیعه امامیه انجام شده، این را تأیید میکند که در میان شیعیان امامی کسانی بودهاند که مصحف عثمانی را قبول نداشتهاند. ولی هیچ شکی وجود ندارد که حداقل از زمان کلینی (د. ۳۲۹/۹۴۰) مصحف عثمانی مورد پذیرش فقهای امامیه قرار گرفته است. آنها تفسیر قرآن منتسب به علی[[ع]] را تا حد قرآن مُنزَل بالا بردند و در عین حال همان حرمتی را که عموم مسلمانان برای قرآن قائل بودند حفظ کرده، اعلام کردند که تفسیر خطاناپذیر قرآن (که نزد امام دوازدهم غایب است) تنها در آخرالزمان در اختیار مؤمنان قرار خواهد گرفت.۲