۳
”قرآن شیعی": بازنگریای در برداشتهای گلتسیهر[۱]
جوزف الیاش۲
مترجم: مهدی حبیباللهی[۳]
در رابطه با نوع نگاه شیعه به قرآن با چندین مسئله مواجه هستیم، مسائلی چون تلقی [[شیعی از]] ماهیت قرآن به عنوان سخن مخلوقِ خدا، مجادله با مفسران سُنّی در باب دلائل تاریخی نزول آیات قرآن ( اسباب النزول) و بهتبع، تفسیر آن آیات. ولی در این مقاله من در پی آنم که رهیافت فقهای شیعی امامی را نسبت به متن مصحف عثمانی بررسی کنم. در این نوشتار در مورد مخالفت آنان با این مصحف بر اساس دگرخوانشها ( قرائات) بحث نخواهم کرد، بلکه درباره ادعاهای (بسیار پرتأثیر از نظر کلامی، فقهی و سیاسی) منتسب به آنان که این متن عمدا و به دلایل سیاسی تحریف شده تا حقوق اهلبیت تضییع شود، بحث خواهم کرد؛ همچنین درباره این ادعا که آنان نسخهای «اصلی» [[از قرآن]] متفاوت از نسخه رسمیشده توسط خلیفه سوم دارند.
1.*] Joseph Eliash, "The Šīʿite Qurʾān: A Reconsideration of Goldziher’s Interpretation,” Arabica, ۱۶/۱ (۱۹۶۹), pp. ۱۵-۲۴.
2.. این مقاله دربردارندۀ مطالبی است که نویسنده در رسالۀ دکترایش تحت عنوان علی بن ابی طالب در اعتقادات شیعۀ اثناعشری (پذیرفتهشده در شورای عالی دانشگاه لندن در ژوئن ۱۹۶۶) استفاده کرده است.
3.*] استادیار دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان