ساختاری سخت و منسجم دارد، سر و کار داریم.
بااینهمه متمرکز کردن تمام توانمندیها بر روی امام، که برای عملکرد این مدل ضروری به نظر میرسد، در مقام عمل بیشتر به اصلی اثباتنشده میماند. چراکه شیعیان دسترسی چندانی به امامان نداشتند، مخصوصا به امامانِ پس از جعفر صادق[[ع]] که همگی بدون استثناء از سوی حاکمان بنی عباس تحت نظر و خانهنشین بودند.۱ بنابراین کسب نظر امامان درباره موارد مشکوک، عملا در بیشتر مواقع ناممکن بود.۲ با توجه به این زمینههای تاریخی روشن میشود که استفاده از مجامع روایی و سنت منقول از امامان، به پس از وفات امام یازدهم و غیبت امام دوازدهم در سال ۸۷۳/ ۸۷۴ میلادی [[۲۶۰ق]] موکول نشد، بلکه دستکم حدود ۵۰ سال پیشتر این مجموعهها مورد استفاده قرار گرفتند.۳ و از اینجا، همان طور که پیشتر برای اهل سنت اتفاق افتاده بود، برای امامیه نیز جریان جدیدی شکل گرفت که البته عصر امامان متأخر را شامل میشود، و آن اینکه ولایت مؤثر و جاریِ امامان زنده جای خود را به متونِ به وجود آمده دادند، متونی که از کاریزمای خاص کتبی یا شفاهی مراجع پیشین بهرهمند بودند. قرآن، و البته احادیث امامیه، اساس نظام دینی فقهی امامیه را تشکیل میدهند.
افزایش مجموعههای روایی و ظهور علم حدیث، آغازِ استقلالِ عالمانِ دینی از ولایت امامان بود. البته وظیفه اولیه ایشان به بررسی، کتابت و توضیح روایات محدود بود، اما در
1.. Vgl. Heinz Halm: Die Schia, Darmstadt, ۱۹۸۸, ۳۷ff [[ب.ت: هالم، تشیع]].
2.. باید در نظر داشت که، چنانکه نویسندگان متأخر امامیه هم مطرح کردهاند، مسئلۀ جانشینی هر یک از امامان در واقع بدون مشکل و بیوقفه نبوده است. در موارد متعددی دربارۀ جانشین امامی که از دنیا میرفت ابهام و اختلاف گزارش شده است، مثل موارد فوت امام جعفر صادق[[ع]] و امام رضا[[ع]]. در این باره ن.ک:
Halm, Die Schia, ۳۵ [[ب.ت: هالم، تشیع]]; van Ess, Theologie und Gesellschaft, III, ۱۹۷.
در چنین موقعیتهایی رهبری جامعه از طریق یک امام و امکان اینکه در موارد شبههانگیز به خود امامان به عنوان مرجع تعیینکننده رجوع شود، وجود نداشته است.
3.. برای مثال، تألیف کتاب محاسن که ما در اینجا زیاد به آن ارجاع دادیم، منسوب به پدر ابو جعفر برقی است که در این مورد این کتاب به طور کامل از زمان رضا[[ع]] و محمد جواد[[ع]] به دست ما رسیده است. یعنی از ثلث اول قرن نهم میلادی و شکی نیست که دستکم تعدادی از این روایات در کتاب محاسن در همان زمان یا زودتر جمعآوری شدهاند. ن.ک: Charles Pellat, "al-Barḳī”, EI۲ Suppl., ۱۲۷f. این واقعیت نیز در همین راستا است که بلندترین سلسلۀ ائمه که در کتاب برقی دیده میشود، تا امام ششم جعفر صادق[[ع]] ادامه پیدا میکند.