نظر شیعه درباره نزول آن گوناگون است. نظر اکثریت آن است که جبرئیل آن را طی یک دوره هفتاد و پنج روزه بعد از رحلت محمّد پیامبر[[ص]] بر فاطمه[[س]] نازل کرده، تا اندوه وی را در سوگ پدرش تسکین دهد. همچنین دیدیم که سنت شیعی این کتاب را محتویِ شمار زیادی از موضوعات مربوط به این جهان و جهان دیگر، علوم خفیه و... میداند.
گذشته از اینها، درباره جنبههای ظاهری و نیز محل این کتاب سخن گفتیم. گفته میشود که این کتاب متشکل از اوراقی از جنس مروارید سفید بوده، با زمرد خطکشی شده، و از حسن بن علی[[ع]] در میان امامان دست به دست شده تا اینکه اکنون در اختیار امام دوازدهم[[ع]] قرار گرفته است.
امامان، همان طور که دیدیم، مدام در این کتاب نظر میافکندهاند تا ببینند آیا نام خاصی به عنوان حاکم در آن ذکر شده است یا نه. و به رغم ادعاهای شیعیان، از خود منابع شیعی روشن است که نقاط تشابه زیادی بین قرآن و «کتاب فاطمه» وجود داشته است: نام کتاب (مصحف)، منبع تنزیل آن، بعضی آیات و اسباب نزول آنها، و نیز بعضی موضوعات که بین این دو مشترک بوده است، مثل تاریخ مردمان باستان، احکام، وعیدها و وعدههای عذاب و پاداش، و توصیفاتی از ملکوت آسمان.
منابع و مآخذ
- Amir-Moezzi, Mohammad Ali, ۱۹۹۴, The Divine Guide in Early Shīʿīsm, translated by David Strieght, Albany, State University of New York Press.
- Buhl, F., ۱۹۹۳, Muḥammad b. ʿAbd allāh, EI۲, vol. vii, pp. ۳۸۸-۳۸۹.
- Della Vida, G. Levi, [M. Bonne], ۲۰۰۰, ʿUmar (I) b. Al-Khaṭṭāb, EI۲, vol. x, pp. ۸۱۸-۸۲۱.
- Donaldson, Dwight M., ۱۹۹۳, The shīʿite Religion, London, Luzac & Company.
- Ehlert, Trude, ۱۹۹۳, Muḥammad, EI۲, vol. vii, pp. ۳۶۰-۳۸۷.
- Fahd, T., ۱۹۶۵, Djafr, EI۲, vol. ii, pp. ۳۷۵-۳۷۷.
- Gimarret, D., ۱۹۹۳, Muʿtazila, EI۲, vol. vii, pp. ۷۶۳-۷۹۳.
- Hodgson, M. G. S., ۱۹۶۵, Djaʿfar al-Ṣādiq, EI۲, vol. ii, pp. ۳۷۴-۳۷۵.
- Horovitz, J. [R-Firestone], ۲۰۰۲, Zabūr, EI۲, vol. ii, pp. ۳۷۲-۳۷۳.