گذاشته شود. بعضی گفتند: « السِّفر»، اما او گفت: « این نامی است که یهودیان میگذارند». و آن را موهن یافتند. دیگران « المصحف» را پیشنهاد کردند، و همه با آن موافقت نمودند."۱
در واقع، کاربرد واژه مُصحف برای اشاره به قرآن تا دوره زمامداری خلیفه عثمان بن عفّان۲ (خ. ۲۳-۳۵/۶۴۴-۶۵۶) رواج نیافت، و با وجود استفاده مکرّر آن در این مفهوم از آن به بعد، هرگز معنای کلیتر خود یعنی «کتاب مجلّد» را از دست نداد، همچنان که کتابهای کمی نیستند که بدین نام خوانده میشوند مثل مصحف خالد بن مَعدان۳ (د. ۱۰۳/۷۲۲) که عنوانش از المصاحف ابن ابی داوود سجستانی۴ (د. ۳۱۳/۹۲۶) گرفته شده، مصحف همسران پیامبر[[ص]] عایشه بنت ابی بکر۵ (د. ۵۸/۶۷۸)، حفصه بنت عمر۶ (د. ۴۴/۶۶۵) و امّ سلمه (هند بنت سهیل)۷ (د. ۶۱/۶۸۱)، و مصحف عبد الله بن مسعود۸ (د. ۳۲/۶۵۳)، مصحف اُبَیّ بن کعب۹ (د. ۲۱/۶۴۲) و مصحف عبدالله بن عمرو بن عاص۱۰ (د. ۶۴/۶۸۴).
بااینحال، این مصاحف در واقع نسخههایی از قرآن با قرائتهای متفاوت بودند. به همین دلیل خلیفه عثمان (د. ۳۵/۶۵۶) تصمیم گرفت فقط رونوشت حفصه بنت عمر را نگه دارد و همه دیگر مصاحف را بسوزاند.۱۱ به عبارت دیگر، اگرچه «کتاب فاطمه» نیز مثل کتابهای نامبرده، با همین نام (مصحف) خوانده میشد، از لحاظ محتوا تفاوت زیادی با آنها داشت.
1.. ابن ابی داود، المصاحف، ص۱۸؛ السیوطی، الاتقان، ج۱، ص۸۹؛ الصالح، مباحث، صص۷۷-۷۸.
2.. See: G. Levi Della Vida, [M. Bonne], "ʿUmar (I) b. Al-Khaṭṭāb”, EI۲, ۲۰۰۰, vol. x, pp. ۸۱۸-۸۲۱.
3.. الزِرِکلی، الأعلام، ج۲۲، ص۲۹۹.
4.. برای اطلاعات بیشتر دربارۀ سِجِستانی ن.ک: Rippin, "al-Sidjistānī”, EI۲, ۱۹۶۵, ii, pp. ۵۴۶-۵۴۷ دربارۀ مصاحف ن.ک: ابن ابی داود، المصاحف.
5.. See: W. Montgomery Watt, "ʿĀʾisha bint Abī Bakr”, EI۲, ۱۹۶۰, vol. I, pp. ۳۰۷-۳۰۸.
6.. See: L. Veccia Vaglieri, "Ḥafṣa”, EI۲, ۱۹۸۶, vol. iii, pp. ۶۳-۶۵.
7.. See: Ruth Roded, "Umm salama Hind”, EI۲, ۲۰۰۰, vol. x, p. ۸۵۶.
8.. See: J. C. Vedet, "Ibn Masʿūd”, EI۲, ۱۹۸۶, vol. iii, pp. ۸۷۳-۸۷۵.
9.. See: A. Rippin, "Ubayy b. Kaʿb”, EI۲, ۲۰۰۰, vol. x, pp. ۷۶۴-۷۶۵.
10.. الزرکلی، الأعلام، ج۴، ص۱۱۱.
11.. اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع را میتوانید برای مثال در منابع زیر بیابید: السیوطی، الإتقان، ج۱، ص۱۰۲؛ ابن ابی داود، المصاحف، ص۱۸؛ ابن کثیر، فضائل القرآن، فصل های ۲و ۳؛ الصالح، مباحث، صص۷۸-۷۹.