263
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

۱۰

«کتاب فاطمه»؛ قرآنی شیعی؟۱

خالد سنداوی

ترجمه سعید کریم‌پور

چکیده

پژوهش حاضر به بحث از مصحف فاطمة الزهراء[[س]] (د. ۶۳۲م) بر اساس منابع شیعه دوازده‌امامی اختصاص دارد. ما احادیث متعددی را درباره شیوه تنزیل آن و نیز محتوا، محل، و استفاده امامان شیعه از آن (که همچنین مدعی بوده‌اند می‌توانند نام‌های حاکمان را در آن بیابند) بررسی خواهیم کرد. به علاوه، درباره اشتباه گرفته شدن نوشته‌های غیبگویانه شیعه (جفر) و مصحف فاطمه[[س]] با یکدیگر نیز سخن خواهیم گفت.

این مقاله، همچنین تحریرِ پذیرفته‌شده از قرآن را با مصحف فاطمه[[س]] مقایسه خواهد نمود. پژوهش ما روشن می‌کند که این دو، علی‌رغم انکارهای شدید شیعیان، دارای بعضی مطالب مشترک هستند.

1.Khalid Sindawi, "Fāṭima’s Book, a Shīʿite Qurʾān?”, Rivista degli Studi Orientali ۷۸i-ii, ۲۰۰۴, pp. ۵۷-۷۰.


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
262

در برخی از روایات آخرالزمانی آمده است که مهدی[[ع]] با خود نظام جدید و کتاب (یا وحی) جدیدی می‌آورد ( اَمر جَدید و کِتاب جَدید).۱ اَمر جَدید را نباید به این معنا دانست که وی دین جدیدی می‌آورد، بلکه باید به این معنا فهم شود که او نظام اصلی و ناب را دوباره احیا می‌کند (یَستَأنِفُ الاِسلام جَدیداً).۲ به نظر می‌رسد که مفهوم عبارت چنین باشد: ”هنگامی که قائِم ما ظهور کند، مردم را فرا می‌خواند تا از نظامی جدید ( اَمر جَدید) تبعیت کنند، درست همان گونه که پیامبر خدا[[ص]] چنین کرد."۳ به همین نحو، کِتاب جَدید احتمالاً نه متنی تا آن زمان ناشناخته، بلکه یک یا چند متن است که تا آن زمان تنها در اختیار امام بوده است. پس ممکن است آن کِتاب قرآن باشد، حال یا به صورت دست‌نخورده و اصلی آن،۴ یا (طبق تفسیری معتدل‌تر) به همراه شرح صحیح آن؛۵ همچنین احتمال دارد یک یا چند متن مقدسی باشد که در اینجا به بحث گذارده شدند. از نظر شیعیان، برملا شدن این متون، دلیل نهایی اعتبار عقائد و احکام آنها را به دست خواهد داد.

1.. کتاب الغَیبَة نعمانی، صص۱۵۴ (مذکور در بِحار الانوار، ج۵۲، ص۳۵۴)، ۱۵۵ (مذکور در بِحار الانوار، ج۵۲، ص۲۳۱)، ۱۷۵ (مذکور در بِحار الانوار، ج۵۲، ص۲۳۵)، ۱۷۶؛ Sachedina, Messianism, p. ۱۷۵ .

2.. قس. کتاب الغَیبَة نعمانی، ص۱۵۳، مذکور در بِحار الانوار، ج۵۲، ص۳۵۴.

3.. کتاب الغَیبَة نعمانی، ص۲۲۰، مذکور در بِحار الانوار، ج۵۲، ص۳۶۶؛ در کل ن.ک:
E. Landau-Tasseron, "The ‘Cyclical Reform’”, SI, ۷۰, ۱۹۸۹, pp. ۷۹-۱۱۷.

4.. قس. کتاب الغَیبَة نعمانی، ص۲۱۸، مذکور در بِحار الانوار، ج۵۲، صص۳۶۴-۳۶۵؛
Amir-Moezzi, Le guide divin, pp. ۴۳, ۲۰۸.

5.. مُحسِن الاَمین، اَعیان الشیعَة، ج ۳/۴، دمشق، ۱۳۷۴/۱۹۵۴، ص۵۳۰، پاورقی ۴. ن.ک: بحث مذکور در:
S. Schmidtke, Modern Modifications in the Shīʿī Doctrine of the Expectation of the Mahdī (intiẓār al-mahdī), M. A. dissertation, School of Oriental and African Studies, London, ۱۹۸۷, pp. ۶۱-۶۲. Cf. M. Ayoub, "The Speaking Qurʾān and the Silent Qurʾān: A Study of the Principles and Development of Imāmī Shīʿī tafsīr”, Approaches to the History of the Interpretation of the Qurʾān, ed. A. Rippin, Oxford, ۱۹۸۸, pp. ۱۷۷-۱۹۸, at p. ۱۹۰ [[ب.ت: ایوب، قرآن ناطق]].

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8947
صفحه از 311
پرینت  ارسال به