بخش سوم
پیش از غیبت امام دوازدهم، علیالاصول امکان این وجود داشت که برخی از متون سرّی که در اختیار امامان بود، برای پیروان برگزیده یک امام خاص آشکار شود. از زمان شروع غَیبَة این کار دیگر امکان نداشت. در همان زمان، اعتقاد بر این بود که متون مذکور در دوره آخرالزمان برای همه برملا خواهند شد. در نتیجه، شوق به امام غائب، به نحوی تفکیکناپذیر با این انتظار در هم تنیده است که پرده از کُراسه برداشته خواهد شد.
این شوق غالباً تبدیل به آرزوی دیدن خود امام غائب میشد. بر اساس باورهای شیعی، دوره غیبت امام دوازدهم به دو بخش تقسیم میشود: یک دوره نسبتا کوتاه (از سال ۲۶۰/۸۷۴ تا ۳۲۹/۹۴۱) معروف به غیبت صغرا، که طی آن امام خواستههای خود را از طریق چهار نفر از نایبانش بیان میکرد، و دوره دوم از سال ۳۲۹/۹۴۱ تا کنون، معروف به غیبت کبرا. گفته میشود که امام در زمان غیبت صغرا به منظور زیارت در مکه حضور داشته تا فرصت شرفیابی را به برخی از یاران خود بدهد.۱ همچنین گفته شده که وی پاسخهای استفتائات مربوط به موضوعات مختلف اعتقادی و فقهی را، یا مستقیماً و یا از طریق یکی از نُواب خود، بیان کرده است.۲ این گزارشها مورد تأیید رسمی علمای برجستهای مانند شَریف مُرتَضی (د. ۴۳۶/۱۰۴۴) قرار میگیرد که میگوید امام در ابتدای غیبتش (یعنی در دوره غیبت صغرا) برای پیروان خود ظاهر میشد، و خود را تنها از دشمنانش مخفی میکرد؛ و تنها بعداً، یعنی به هنگام تشدید خطر جانی برای وی، لازم شد که هم از دشمنان و هم از پیروان مخفی شود.۳
در آغاز، تلاشی صورت گرفت تا هر گونه امکان ظهور امام در زمان غیبت کبرا انکار شود. معروفترین سندِ حاکی از این نگرش، نامهای است که گفته میشود امام غائب چند روز پیش از درگذشت چهارمین نائب، برای وی فرستاده است. امام این نامه را با اعلام این
1.. الزام الناصب، ج۱، صص۳۵۸ بهبعد. جهت ملاحظۀ داستانهای مربوط به حضور امام در حَجّ در خلال غیبت کبرا ن.ک: Sachedina, Messianism, pp. ۷۴-۷۷ .
2.. اکمال الدین، صص۴۵۰-۴۶۷؛ کتاب الغَیبَة طوسی [ابو جعفر محمد بن الحسن الطوسی، کتاب الغَیبَة، نجف، ۱۳۸۵]، صص۱۷۲-۱۹۹؛ اِعلام الوَری، صص۴۵۱-۴۵۳؛ الاحتجاج، صص۴۶۱-۴۹۸؛ بِحار الانوار، ج۵۳، صص۱۵۰بهبعد؛ الزام الناصب، ج۱، صص۴۳۵بهبعد.
3.. الشَریف المُرتَضی، تَنزیه الاَنبیاء، نجف، ۱۳۸۰/۱۹۶۱، ص۲۲۸.