خلقت آدم نوشته شده، جعفر صادق[[ع]] از خرمای نخلی که او غرس کرده بوده، بازیابی کرده است. این سند مشتمل بر اعلام ایمان (شَهادَة)، و نیز اسامی دوازده امام بوده است.۱
کارایی سندهای دیگر، نشان دادن توانایی امامان در انجام معجزات بوده است. بدین ترتیب، در قبضه شمشیر پیامبر[[ص]] طومار (صَحیفَة) کوچکی تعبیه شده بود که مشتمل بر حروف الفبای رمزی بوده، که معجزات به کمک آنها انجام میشدهاند.۲ علی[[ع]] شمشیر او را به ارث برد و توانست با آن معجزاتی همانند معجزات پیامبر[[ص]] انجام دهد؛ و به همین ترتیب حسن و حسین[[ع]]، و البته نه محمد بن حَنَفیَّة.۳
یک طومار بسیار مهم دیگر، که جَعفَر صادق[[ع]] آن را در صندوق مخصوصی نگاه میداشته، فهرستی (دیوان) از شیعیانِ گذشته، حال و آینده را در خود داشته است. گاهی امام به درخواست کسی از پیروانش پاسخ مثبت میداد و این طومار را بررسی میکرد تا معلوم شود که آیا نام درخواستکننده (یا کسی که درخواستکننده راجع به او سؤال کرده بوده) در آن فهرست هست یا نه. به این صورت، حسین[[ع]] توانست برای حامی قدیمی خود، حَبابة الوالِبیَّة مسجل کند که نام یکی از عموزادگانش در این فهرست وجود دارد،۴ و چند سال بعد جَعفَر صادق[[ع]] مجدداً به وی اطمینان داد که نام یکی از برادرزادگان وی نیز در آن
1.. ن.ک: اَمالی طوسی، ج۲، صص۵۶-۵۷؛ Kohlberg, "From Imāmiyya”, p. ۵۲۵ .
2.. بصائر الدرجات، ص۳۰۸، ش۴؛ الکافی، ج۱، ص۲۹۶، ش۱۳؛ ابنبابوَیه، الخِصال، نجف، ۱۳۹۱/۱۹۷۱، صص۶۱۱-۶۱۲، مذکور در بِحار الانوار، ج۴۰، ص۱۳۳. قس: احادیثِ راجع به علم امامان به اسم اعظم خدا (مثلاً در بِحار الانوار، ج۲۷، صص۲۵-۲۸ و منابعِ مذکور در آنجا).
3.. بصائر الدرجات، ص۳۰۷، ش۱؛ الاختصاص، ص۲۷۸، هر دو مذکور در بِحار الانوار، ج۲۶، صص۵۵-۵۶. همچنین ن.ک: مناقب آل ابیطالب، ج۱، صص۳۱۵-۳۱۶. سند دیگری که علی[[ع]] در نیام ( قِراب) شمشیر پیامبر[[ص]] پیدا کرد، و جَعفَر صادق [[ع]] آن را شبیه انگشت (مِثل الاِصبَع) توصیف کرده است، ظاهراً به موضوعات فقهی مربوط میشده؛ ن.ک: کتاب المحاسن، ج۱، صص۱۷-۱۸.
4.. بصائر الدرجات، صص۱۷۱-۱۷۲، ش۴، مذکور در بِحار الانوار، ج۲۶، ص۱۲۲.