وقتی عثمان نسخه بازنگریشده رسمیاش را آماده ساخت، ظاهرا علی[[ع]] هم بهگرمی از آن حمایت کرد و گفت اگر او هم به جای عثمان بود همان کار را میکرد. به نظر میرسد که او از مصحف خودش به نفع نسخه جدید دست برداشته و احتمالا همان موقع آن مصحف سوزانده شده است. اگر آن مصحف بر جای مانده بود، قطعا شیعیان آن را به عنوان مصحف معیار برمیگرفتند، درحالیکه امروزه ما تنها رونوشتهای متن عثمانی را نزد شیعیان مییابیم، حتی در رونوشتهایی که گفته میشود به دست علی[[ع]] یا یکی از فرزندانش نوشته شدهاند؛۱ و یک مصحف پیشاعثمانی هم که قرائتهایش به نفع شیعه به نظر میرسد، مصحف ابن مسعود۲ است.۳
حتی وقتی در آثار بعدی ما ارجاعاتی به مصحف علی[[ع]] مییابیم، مانند جایی که گفته میشود ابن سیرین (د. ۱۱۰) برای اطلاعاتی درباره آن به مدینه نامه نوشته است، یا جایی که ثعلبی در تفسیرش (Sprenger, Leben, III, xliv) یادآور میشود که در مصحف علی سوره ۲ (بقره) ۲۸۶ آیه داشته است، یا وقتی که ابن ندیم در فهرست، ص۲۸، میگوید که رونوشتی از قرآن که چند صفحهای از آن افتاده بوده نسلاندرنسل در خانواده علی[[ع]] نگاه داشته شده، احتمالا منظور رونوشتی از متن عثمانی است که به دست علی[[ع]] یا برای او نوشته شده است، نه اینکه متن پیشاعثمانیِ خود او باشد.
در نتیجه باید به یاد داشته باشیم که همه قرائتهای غیررسمیِ نقلشده از علی[[ع]]، هرچند ممکن است به قرائتها و دگرخوانشهایی برگردند که او در نسخه قرآنیِ بازنگریشدهاش حفظ کرده بود، شاید هم صرفا تفسیرهای او بر متن عثمانی باشند.
ابن ابی داوود مصحف علی[[ع]] را در فهرست خود آورده، که ظاهرا منظورش همان مصحف غیررسمی علی[[ع]] است، اما تنها یک قرائت از آن نقل میکند.۴
1.. ارجاعات فراوانی به چنین مصاحفی در آثار عربی وجود دارد، و حتی نزد شیعیان بخشهایی از چنین مصاحفی هست که گفته میشود توسط اهل البیت نوشته شدهاند (ن.ک: العاملی؛ اعیان الشیعه، ج۱، ص۱۵۰ به بعد). اما اصالت هیچ کدام از آنها حتی قابل بحث نیست.
2.جفری در جای دیگری از همین کتابش، ص۲۱، دربارۀ این قرائتها میگوید: «...ازآنجاکه مصحف ابن مسعود در کوفه رواج داشت، در حلقات شیعی نیز محبوبیت یافت، بااینحال نیازی نیست همۀ قرائتهایی را که شیعه به مصحف او نسبت میدهد، و همچنین قرائتهایی را که در منابع سنی به نفع اهل البیت یافت میشود، اصیل بدانیم». (م.)
3.. Goldziher, Richtungen, ۲۷۲ [[ب.ت: گلدزیهر، گرایشها]].
4.برای دیدن فهرست اختلاف قرائات ن.ک: صص۱۸۵-۱۹۲ از متن انگلیسی کتاب. (م.)