سه: فَإذَا فَرَغْتَ + مِنْ نُبُوَّتِكَ+ فَانْصبْ + خَلِیفَتَكَ+ (۹۴[الشرح]:۷ / ۶۶۶ [۶]). قس: نجفی، ص۸۱۱-۸۱۲، ش۱، نقلشده در: کتکانی، ج۴، ص۴۷۵، ش۴، مجلسی، ج۳۶، ص۱۳۵، ش۹۱.
چهار: فَإذَا فَرَغْتَ *فَانْصبْ* / + فَانْصَبَّ+ (۹۴[الشرح]:۷ / ۶۶۷ [۶]). این قرائت در سایر منابع امامی یافت نمیشود، اما به ابو بکر بن العربی رسیده و او آن را به ”یکی از نادانان" (یا بعضی نادانان) نسبت داده است (وقرأها بعض الجهال فَانْصَبَّ بتشدید الباء؛ ابن العربی، احکام، ج۴، ص۱۹۴۹. نقلشده در: قرطبی، ج۲۰، ص۱۰۹). به گفته ابن عربی، فَانْصَبَّ در اینجا به این معناست: ”بکوش [برای بازگشت] به شهر و دیارت" (فجِدَّ [قرطبی: +في الرجوع] إلی بلدک). همچنین ن.ک: ابن خالویه، ص۱۷۵ (در آنجا باید خوانده شود: فَانْصَبَّ).
* * *
در بالا انواع قرائاتی که در کتاب سیاری یافت میشوند، عرضه شدند. چهل درصد قرائاتی که آمد دارای ماهیت امامی بودند (آشکارا یا بهتلویح)؛ این شمار با سهم قرائات امامی در کل کتاب تناسب دارد. از این فهرست چند ملاحظه برمیآید:
اول: قرائات دارای ماهیت امامی که در کتاب سیاری ظاهر شدهاند، از الگوی رایج در تفسیر امامی متقدم انحراف ندارد. آنها معمولا با افزودن چند کلمه (مانند «فِي عَلِي» یا «[ظَلَمُوا] آلَ مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ»)، یا تغییر یک کلمه خاص (مثل «ذُو» به جای «ذَوَا»)، و یا با تغییر اعراب (مثل «مُسَلِّمُونَ» به جای «مُسْلِمُونَ») همراهند.
دوم: قرائاتی که دارای ماهیت امامی نیستند، با یک قرائت خاص [[از قرائتهای شناختهشده]] تطابق ندارند، هرچند تعدادی از آنها به ابن مسعود هم نسبت داده شدهاند. بیشتر آنها، اما نه همهشان، در آثار تفسیری (سنی یا شیعی) و کتابهای قرائات یافت میشوند.
سوم: قرائاتِ دارای ماهیت امامی اصلا آمدهاند تا معنای آیات را تغییر دهند، اما در قرائتهای دیگر چنین چیزی بسیار کم دیده میشود.