167
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

پایان مناقشات فقهی در میان شیعیان و غلبه اصولیان (بر اخباریان) در آغاز قرن نوزدهم، نقطه پایان بر اعتقاد به تحریف قرآن نگذاشت. البته تعداد و گستره اظهارنظرها درباره تحریف در دهه‌های بعدی کاهش یافت و حتی بیشتر نگاه انتقادی به آن جریان داشت. ولی تغییرجالبی در جنس متونی روی داد که که آراء (در باب تحریف) در آنها مطرح می‌شد. تا آن زمان، موضوع تنها در تفاسیر قرآنی مطرح می‌شد. ولی از این دوره به بعد، جایی که بیش از همه مسئله مطرح می‌شد، کتاب‌های فقهی، و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در کتب مربوط به اصول الفقه بود. مسئله قرآنی تحریف به حیطه مسائل فقهی منتقل شد، یعنی حیطه تخصصی اصولیان. همزمان، بعضی از اصولیان رویکرد اخباریان به قرآن را پذیرفتند. به نظر می‌رسد برخی از آنها (اصولیان) جسارت آن را نداشتند که همه روایات کهن امامان درباره تحریف را قاطعانه رد کنند. تنها آیات فقهی ( آیات الاحکام) که برای اصولیان اهمیت اساسی داشتند، به‌صراحت از تحریف مستثنا شدند، گویی توافقی در جهت جمع میان تردید در اصالت قرآن و اعتقاد به اهمیت حیاتی استفاده از قرآن در فقه وجود داشت.

در میان طیف اصولیان، چند عالم از عالمان نامدار قرن نوزدهم دیده می‌شوند که تردیدهایی در تمامیت متن قرآن دارند.۱ برای مثال، جعفر نجفی، معروف به «کاشف الغطاء» (د. ۱۸۱۲م [[۱۲۲۷ق]]) در کتابش کشف الغطاء، که شهرتش از آن گرفته شده، دو بند کوتاه را به مسئله تحریف اختصاص داده است.۲ او در آنجا با شدت و حدت امکان اضافات به قرآن را رد می‌کند. ولی نحوه انتخاب کلماتش ابهام‌آفرین است: هر آنچه میان دو جلد این کتاب است بخشی از چیزی است که به عنوان کلام خدا نقل شده است (جَمیع ما بَین الدَّفَّتَین مِمّا یُتلی کلام الله). از این کلمات برمی‌آید که او درباره محذوفات مطمئن نبوده است. در واقع، به نظر می‌رسد او معتقد بوده است که قرآنِ نازل شده بر مردم در مقایسه با شکل اصلی‌اش ناقص است و قسمت‌های محذوف نزد پیامبر[[ص]] و اهل بیتش، یعنی

1.نباید از یاد برد که به فرض قائل بودن همۀ عالمان مذکور در این متن به تحریف لفظی قرآن، باز هم شمار همۀ آنها در مقابل عالمان معتقد به سلامت قرآن از تحریف عددی ناچیز است. برای مثال ن.ک: رسول جعفریان، افسانۀ تحریف قرآن، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۸۲، صص۱۰۱ به بعد.

2.. کشف الغطاء، دو متن بدون شماره صفحه السابع في زیادة (کذا!) و الثامن في نقصه؛ الذریعة، ج۱۸، ص۴۵؛ أعیان الشیعة، ج۴، ص۹۹-۱۰۷؛ طبقات أعلام الشیعة، ج۲/۱، صص۲۴۸-۲۵۲؛ قس:
EI² IV/۷۰۳ ; Meir Litvak : Shiʿi Scholars of nineteenth-century Iraq. The ʿulamaʾ of Najaf and Karbalaʾ, Cambridge ۱۹۹۸, ۴۸sqq.


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
166

و در دستگاه ابو بکر و عثمان آیات متعددی حذف شده‌اند. ولی آنان موفق نشدند همه اشارات به سیئاتشان را بیابند، زیرا در قرآن عبارات بسیاری وجود دارد که معنای حقیقی‌شان فقط از طریق تأویل امامان قابل فهم است. این خارج از فهم منافقون، ریاکاران سنّی، است، زیرا اگر معنای حقیقی آنها را می‌دانستند، حذفشان کرده بودند. می‌توان گفت خدا با آن متقلبان موش و گربه بازی می‌کند. حتی اگر معنای حقیقی هم آشکار شده بود، او با مؤمنانی که اکثرشان به کفر گراییده بودند، محتاطانه برخورد می‌کرد. این احتیاط با تقیه کردن علی[[ع]] تداوم یافت، زیرا او از ترویج قرآن حقیقی خودداری کرد، چون با توجه به قدرت و خشونت دشمنان پیامبر[[ص]]، تنها پیامد احتمالی آن وقوع جنگ داخلی بود.

بر خلاف کاشانی که در نهان با طوسی و دیگر مشایخ قدیم هم‌نظر بود، و یا جزائری که به تقیة استناد می‌کرد، عامِلی آشکارا منتقد شدید همه شیعیان مخالف تحریف بود.۱ این مخالفت تا آنجا پیش می‌رفت که می‌گفت در واقع اعتقاد به تحریف «یکی از ضروریات تشیع» (ضروریة مذهب التشیع) است. عاملی حتی استناد به حدیث الثقلین را هم نمی‌پذیرد؛ حدیثی که طوسی با آن سعی در اثبات تمامیت متن قرآن داشت (به این بیان که ممکن نیست محمد[[ص]] دستور به تمسک به قرآنی بدهد که تحریف شده است).۲ از نظر عامِلی این حدیث فقط نشان از آن دارد که قرآن همواره کامل می‌ماند، یعنی همان قرآنی که نزد مهدی است.

این تلاش‌های عاملی در باب تحریف تا آن زمان گسترده‌ترین و نظام‌مندترین تلاش در این زمینه بود. اما ۱۵۰ سال بعد حسین نوری (ن.ک: ادامه) در کتاب فصل الخطاب تلاش‌های او را پیش‌تر برد. نوری نسخه‌ای از کتاب عاملی را به خط خود عاملی داشته و این کتاب یکی از منابع اصلی نوری بوده است.۳

1.. الشریف العاملي، مرآة الأنوار، صص۳۴-۳۶.

2.. برای ترجمۀ فرانسوی و انگلیسی حدیث ثقلین، ن.ک:
Amir-Moezzi : Le guide divin, ۲۱۵ et note ۴۴۰ ; Bar-Asher : Scripture and Exegesis, ۹۳sqq [[ب.ت: بر_ اشر، ترجمه و نقد، صص۱۵۴ به بعد]].

3.. الذریعة، ج۲۰، ص۲۶۵؛ قس: فصل الخطاب، صص۳۱، ۲۴۷، ۳۵۲.

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9203
صفحه از 311
پرینت  ارسال به