بنابراین، حتی اگر وجود تغییرات متنی در همین قرآن و روایات را نتوان نادیده گرفت یا زیر سؤال برد، باز هم نمیتوان از متن شناختهشده دوری کرد. از سوی دیگر، خود مجلسی همیشه این رویکرد را به کار نمیبندد و در فصلهای غیر از فصل قرآن، از روایاتی که آشکارا دال بر تحریفاند استفاده میکند، به خصوص وقتی به جزئیات مسئله امامت، نقش امام و ویژگیهای امامان میپردازد.۱
دو تن از شاگردان مجلسی مفصلترین و متهورانهترین استدلالها به نفع نظریه تحریف را ارائه کردند. اولینشان نعمت الله جزائری (د. ۱۷۰۱م) است که در مجموعهای از رسائل در باب اخلاق، عقاید و موضوعات متنوع دیگر بدین مسئله پرداخته است. او بر خلاف مجلسی که روایات تحریف را اخبار آحاد میدانست، همه آنها را احادیث متواتر با سلسله بلاانقطاع میدانست. جزائری معتقد بود که این روایات ثابت میکند که تحریف در سطح متن ( کلام)، محتوا (مادة) و حرکات حروف ( اعراب) رخ داده است. آنان که این رأی را نپذیرفتهاند (مثل شریف مرتضی، ابن بابویه و یا فضل طبرسی)، قطعا به خاطر مصالحی ( لأجل مصالح کثیرة) بوده که در رأس آنها در امان ماندن از افتراهایی است که دیگران به شیعیان میزدهاند. هرچند که جزائری از اصطلاح تقیة استفاده نکرده است، ولی [[طبق نظر او]] انگیزه آنان آخرالامر همین بوده است. به گفته او متن کامل قرآن، با نگارش علی[[ع]]، نزد مهدی[[ع]] محفوظ است و او در آخرالزمان آن را برخواهد گرداند.۲
دومین شاگرد مجلسی، ابو الحسن شریف عاملی پا را از این هم فراتر میگذارد و در مقدمه تفسیرش، مرآة الأنوار، دوازده صفحه در قطع بزرگ را به این موضوع اختصاص میدهد.۳ از نظر او شکی نیست که انواعی از دستبُرد (شيء من التغییرات) رخ داده است
1.. بحار الأنوار، ج۲۴، صص۱۵۳، ۱۹۵-۱۹۶، ۴۰۰.
2.. جزائری، الأنوار النعمانیة، ج۱، ۹۷-۹۸، ۲۷۷؛ ج۲، صص۳۵۷-۳۶۴؛ الذریعة، ج۲، ص۴۶۶؛ برای آثار مؤلف ن.ک: أعیان الشیعة، ج۱۰، صص۲۲۶-۲۲۷؛ التنکابني، قصص العلماء، صص۴۶۴-۴۷۸؛
Pampus : Enzyklopädie, ۱۰۴-۰۵ ; D. Stewart : « The Humor of the Scholars. The Autobiography of Niʿmat Allāh al-Jazāʾirī (d. ۱۱۱۲/۱۷۰۱) », Iranian Studies ۲۲/۱۹۸۹/۴/۴۷-۸۱.
3.. الشریف العاملي، مرآة الأنوار (ط. سنگی)، ۱۸۸۵، صص۲۵-۳۶؛ الذریعة، ج۲۰، صص۲۶۴-۲۶۵؛
Lawson : « Akhbārī Shīʿī Approaches », ۱۹۵-۲۰۱ [[ب.ت: لاوسن، رهیافتها]];
دربارۀ مؤلف ن.ک: اعیان الشیعة، ج۸، صص۳۴۲-۳۴۳؛
EIr I/۹۳۱-۳۲ ; Pampus : Enzyklopädie, ۱۰۵-۰۶.