به رغم این اضطراب، تأییدی شگفتانگیز از جانب نویسندهای دیگر که تعلقش به تشیع تردیدناپذیر است، در دست است. محمد باقر لاهیجی در کتابش تذکرة الأئمة که به فارسی نوشته شده و در سال ۱۶۷۴-۱۶۷۵ میلادی به اتمام رسیده، آشکارا اعلام میکند که عثمان از قرآن اصیل کلیه متونی را که در باب فضیلت اهل بیت[[ع]] بوده و همین طور تکههایی را در مذمت قریشیان و تکههایی را که در معرفی منافقین بوده، حذف کرده است. حتی نام ابو بکر هم (که لاهیجی برای تحقیر همواره او را ابو بکر لعین میخواند) حذف شده است. او برای اثبات این نکته که سورههایی کامل هم سانسور شدهاند، هر دو سوره نورین و ولایة را به طور کامل نقل میکند.۱ لاهیجی درباره منابعش چیزی نمیگوید و سخنی هم از ابن شهرآشوب یا دبستان به میان نمیآورد. در عین حال، برای اولین بار هر دو سوره در کتابی مطمئناً شیعی نقل میشوند، و همین حاکی از آن است که در محیط و زمانی نوشته شده که دستکم بعضی از شیعیان، فراتر از اتهاماتی مبهم، بهجد معتقد به امکان تحریف قرآن بودهاند.۲
لاهیجی تنها کسی نبود که دوباره به مسئله تحریف پرداخت. در تعدادی از تفاسیر و شرحهای نوشته شده بر قرآن و حدیث در پایان قرن هفدهم، از این دست اشاراتِ کم و بیش آشکار دیده میشود. محمد صالح مازندرانی۳ (د.ح. ۱۶۷۵م[[۱۰۸۶ق]])، عبد علی حویزی۴ (د.ح. ۱۶۹۵م[[۱۱۰۷ق]])، هاشم بحرانی۵ (د. ۱۶۹۵م[[۱۱۰۷ق]]) و ملا محسن فیض کاشانی (د. ۱۶۷۹م[[۱۰۹۰ق]]) هم این اتهامات را ذکر کردهاند. فیض
1.. لاهیجی، تذکرة الأئمة، صص۱۷-۲۰؛ الذریعة، ج۴، ص۲۶؛ دربارۀ نویسنده ن.ک: أعیان الشیعة، ج۹، ص۱۸۵.
2.از تقارن زمانی کتاب لاهیجی و کتاب دبستان مذاهب میتوان نتیجه گرفت که احتمالا این دو سوره در همین دوره جعل شده و به دست این دو نویسنده رسیدهاند.
3.. مازندرانی، شرح أصول الکافي، تهران، ۱۳۸۲-۱۳۸۸/۱۹۶۲-۱۳۶۸، ج۱۱، ص۷۱-۷۲ (الذریعة، ج۱۳، ص۹۷-۹۸).
4.. حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۳۸۲-۳۸۳، ۴۳۸ و ۶۵۱-۶۵۸؛ الذریعة، ج۲۴، ص۳۶۵-۳۶۶؛
Lawson : « Note », ۲۹۱-۹۲ et « Akhbārī Shīʿī Approaches », ۱۷۸-۸۰ (ن.ک: پ. ۱۳) .
5.. بحراني، البرهان (ط. جدید)، ج۱، ص۹-۱۱، ۲۱، ۲۶۲، ۲۹۰، ۲۹۷-۲۹۹، ج۲، ص۷۶۱؛ قس: الذریعة، ج۳، ص۹۳؛
EIr III/۵۲۸-۲۹ ; Lawson : « Note », ۲۹۲-۹۲ [[ب.ت: همین کتاب، صص۹۴-۹۶]],«Akhbārī Shīʿī Approaches», ۱۸۷-۹۵ [[ب.ت: لاوسن، رهیافتها]];
Bar-Asher : « Variant Readings », ۵۱sqq [[ب.ت: همین کتاب، صص۱۱۵ به بعد]].