159
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

به هر روی، این نگاه جدید در نقد مجامع حدیثی به خودی خود باعث نشد که اعتقاد به وقوع برخی انواع تحریف از میان برود. احمد بن علی طبرسی (نیمه اول قرن دوازدهم میلادی [[قرن پنجم هجری]]) در کتابش الاحتجاج علی اهل اللجاج، روایات بی‌شماری را نقل می‌کند که تقریبا راوی هیچ کدامشان به‌درستی شناخته‌شده نیست و در آنها نه‌تنها به موضوع تحریف اشاره شده است، بلکه به نحو کاملا عریان تأیید شده است. او کارش را با کلامی از علی[[ع]] توجیه می‌کند و می‌گوید وظیفه تقیه (پنهان کردن نگرش‌ها در هنگام ضرورت) اجازه نمی‌دهد اطلاعات را به‌تفصیل ارائه کند. منظور او وقتی روشن‌تر می‌شود که روایتی از ابو ذر، یکی از صحابه پیامبر[[ص]]، نقل می‌کند که می‌گوید وقتی ابو بکر و عمر دیدند رسوایی خود و یارانشان در قرآنِ جمع‌شده به دست علی[[ع]] مضبوط است، خشمگین شدند و آن را رد کردند. آنها به جای پذیرفتن این نسخه، زید بن ثابت، یکی دیگر از صحابه، را مأمور کردند که قرآنی عاری از آن سخنان فراهم آورد.۱ کتاب طبرسی به طور خاص در دوره صفوی که به فارسی ترجمه شد، رواج گسترده یافت. هرچند که برخی از عالمان شیعه بعدها، یعنی اواخر قرن نوزدهم میلادی، از محتوای کتاب انتقاد کردند، عالمان سنی از آن برای کوبیدن و رد نگرش‌های شیعی سود می‌برند.۲

یکی از شاگردان احمد بن علی طبرسی، رشید الدین محمد بن شهرآشوب مازندرانی (د. ۱۱۹۲م[[۵۸۸ق]]) است که گاهی او را مهم‌ترین دانشمند سده دوازدهم میلادی ـ حتی میان غیر شیعیان ــ می‌خوانند.۳ او بیشتر معروف به میانه‌روی در آموزه‌های اساسی تشیع و رابطه با سنیان بود. بااین‌حال، اثری به نام مثالب النواصب دارد که ظاهرا تا کنون به چاپ نرسیده است. او در این کتاب موضع عجیبی را بیان می‌کند که طبق آن دشمنان ائمه سوره‌ای

1.. طبرسی، الاحتجاج، صص۱۲۵-۱۳۹؛ ن.ک: الذریعة، ج۱، صص۱۲۸-۱۲۹.

2.. Charles Ambrose Storey : Persian Literature. A Bio-Bibliographical Survey. Vol. I : Qurʾānic Literature ; History and Biography ; repr. London ۱۹۷۰, I.۱/۱۴, ۱۶ ; EI² X/۴۰;
مجلسی: بحار الانوار، ج۲۴، ص۴۲-۴۳؛ کاشانی، الصافی، ج۱، ص۳۷؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۴۳۸؛ شریف عاملی، مرآة الانوار، ص۲۶-۲۷، ۳۰-۳۲؛ بحرانی، الحدائق الناضرة، ج۱، ص۹؛ نوری، فصل الخطاب، ص۶، ح۲۷۰.

3.. EI² III/۹۳۵ ; EIr VIII/۵۳-۵۴.


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
158

رویکرد [[عالمان شیعی]] به متن قرآن به طور ناگهانی عوض شود. محمد بن علی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق (د. ۹۹۱م [[۳۸۱ق]])، و شیخ مفید (د. ۱۰۲۲-۱۰۲۳م [[۴۱۳ق]]) موضوع را با ظرافت و دقتی چشم‌گیر بررسی کردند، ولی در رد کامل روایات کهن مردد بودند: ابن بابویه سعی کرد «آیات مسئله‌ساز» را نوعی از وحی الهی محسوب کند که جزء قرآن محسوب نمی‌شود، و شیخ مفید جملاتی را که در قرآن نیامده بود، شکلی از تفسیر علی[[ع]] می‌دانست که استحقاق قرآن نامیده‌ شدن داشتند.۱

با تفسیر ابو جعفر محمد بن حسن طوسی (د. ۱۰۶۷م[[۴۶۰ق]]) و ابو علی فضل بن حسن طبرسی (د. ۱۱۵۴م [[۵۴۸ق]]) بود که حدیث شیعی برای اولین بار از دست روایات مشکل‌ساز خلاص شد. طوسی، آخرین نفر از «آباء کلیسای» شیعه، در مقدمه کتابش التبیان في تفسیر القرآن، همه روایاتی را که حاکی از دست‌بُرد در متن قرآن بودند، رد کرد. به نظر او، چنان که در مورد اخبار آحاد صادق است، وقتی احادیثی تنها یک زنجیره روایت داشته باشند، مشکوک‌اند و می‌توان آنها را کنار گذاشت.۲ چند دهه بعد طبرسی در تفسیر معروفش مجمع البیان في تفسیر القرآن، به نقل مستقیم از شریف مرتضی، موضعی کمابیش مشابه اتخاذ می‌کند. او با رد ادعای وقوع حذف در قرآن، توضیح می‌دهد که قرآن با دقت بسیاری منتقل شده‌است، زیرا عالمان شناخت بالایی از محتوا و متن آن داشته‌اند. اگر ما توانسته‌ایم کلماتِ آمده در دیگر متن‌ها ـ مانند کتاب‌های سیبویه و مُزَنی ــ را حفظ کنیم، عالمان این توجه را با دقتِ به مراتب بیشتر در مورد قرآن هم اعمال کرده‌اند. خلاصه اینکه قرآن به همین صورت که هست در زمان پیامبر[[ص]] تثبیت شده است و روایات مبنی بر تحریف باید ضعیف و چه‌بسا جعلی‌ باشند.۳

1.. Ibn Bābūya : A Shīʿite Creed, ۷۷ ;
دربارۀ شیخ مفید، ن.ک:
Kohlberg : « Attitude », ۲۱۵-۱۶ [[ب.ت: کلبرگ، نکاتی]] ; D. Sourdel : «L’Imamisme vu par le Cheikh al-Mufīd», Revue des Etudes Islamiques ۴۰/۱۹۷۲/۲۳۴, ۲۸۵-۸۷ ; EI۲ VII/۳۱۲f.; M. McDermott : The Theology of al-Shaikh al-Mufīd, Beirut ۱۹۷۸, ۹۲-۹۹
[[ب.ت: مکدرموت، اندیشه‌ها]].

2.. طوسی، التبیان، ج۱، ص۳؛ قس: الذریعة، ج۳، صص۳۲۸-۳۳۱.

3.. طبرسی، مجمع البیان، ج۱، ص۱۵.

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9254
صفحه از 311
پرینت  ارسال به