157
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

واقعی را، چنان‌که علی[[ع]] ثبت کرده است، بیاورد.۱ این واقعیت که کلینی این روایات را بدون کوچک‌ترین نشانه‌ای از مخالفت روایت کرده است، حتی در قرن بیستم هم به آتش نزاع میان عالمان شیعه و سنی دامن می‌زند.۲ برای مجادله‌گران سنی، اهمیت والای این کتاب می‌تواند به تنهایی دلیلی قوی بر عدم احترام شیعیان به قرآن باشد.

یکی از معاصران کلینی هم در اینجا شایسته ذکر است. تفسیر قرآن علی بن ابراهیم قمی، که به نام ساده تفسیر القمي شناخته می‌شود، یکی از تفسیرهای مهم کهن شیعی است. قمی در مقدمه تفسیرش انواع مختلف آیات را می‌شمارد: ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، وجوه مختلف دستوری، و در آخر ”آنچه خلاف چیزی است که خدا فرو فرستاده است." او هشت آیه را ذکر می‌کند که به نظر او تحریف شده‌اند و شکل «درست» آنها را به نقل از امامان می‌آورد.۳

کمی بعد از غیبت کبرای امام دوازدهم و ناپدید شدن نهایی‌اش که زنجیره امامان فرقه جعفری را تمام کرد، انقلابی در رویکرد شیعیان به قرآن از نیمه دوم قرن دهم میلادی به وقوع پیوست. یک دلیل واضح دیگر این تغییر، قدرت گرفتن سلسله شیعی آل بویه در بغداد در سال ۹۴۵ میلادی [[۳۳۳قمری]] بود که باعث ایجاد نوعی کلام شیعی شد که ‌می‌توان آن را «ارتدوکس» نامید، یعنی کلام شیعی اثناعشریِ استانداردشده‌ای که از هر گونه غلوی پاک شده است. حمایت آل بویه برای اولین بار راه دسترسی به قدرت را برای شیعیان ـ هرچند بیشتر به شکل غیرمستقیم ــ هموار کرد. بنابراین عالمان تلاش کردند افکار کسانی را که دیگر اکنون در زمره غلات قلمداد می‌شدند، رد کنند. بااین‌حال این تغییر باعث نشد که

1.. کلینی، اصول الکافی، ج۲، ص۵۹۸-۶۰۵؛ قس: الذریعة، ج۱۷، ص۲۴۵-۲۴۶.
EI² V/۳۶۲-۶۳; Amir-Moezzi : Le guide divin, ۲۰۶ et ۲۱۰-۱۴.

2.. Brunner : Die Schia und die Koranfälschung, ۸۳-۸۴.

3.. قمی، کتاب التفسیر، ۱۰-۱۱؛ قس:
Bar-Asher : Scripture and Exegesis, ۳۳-۳۸ [[ب.ت: برـ اشر، ترجمه و نقد، صص۶۷-۷۴]], idem : « Variant Readings », ۵۱sqq. [[ب.ت: همین کتاب، صص۱۱۵ به بعد]];
یکی دیگر از شاگردان کلینی، محمد بن ابراهیم نعمانی (د. حدود ۹۷۱م) تفسیری نوشته است که در آن قطعه‌ای دربارۀ آیات «تحریف‌شده» و شکل صحیح‌شان موجود است. تکه‌ای بلند از آن را مجلسی حفظ کرده‌ است: بحار الانوار، ج۹۳، ص۱-۹۷؛ قس:
Bar-Asher : Scripture and Exegesis, ۶۳-۷۰ [[ب.ت: برـ اشر، ترجمه و نقد، صص۱۱۳-۱۲۱]].


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
156

به تحریف بسیار رایج بوده است.۱ یکی از نویسندگان کهن که تفسیرش به ما رسیده ابو نضر محمد عیاشی (د. ۹۳۲م [[۳۱۹ق]]) است که پیش از شیعه شدن، سنی بوده‌ است. او در مقدمه تفسیرش که از مهم‌ترین تفاسیر شیعه محسوب می‌شود، از امام محمد باقر[[ع]] نقل می‌کند: ”اگر اضافات و محذوفات در کتاب خدا نبود، حق ما بر کسانی که دارای فهم‌اند پوشیده نمی‌ماند."۲ همین امام گفته بود اگر قرآن به همان گونه که خدا نازل کرده خوانده می‌شد، نام امامان آشکارا در آن یافت می‌شد. او برای بسیاری از آیات، کلمه‌ای متفاوت با آنچه در قرآن موجود آمده پیشنهاد می‌کرد، از جمله برای آل‌عمران۳: ۱۱۰ و مائده۵: ۶۷.

موردی که بدون شک بیشترین تبعات را دارد مورد کلینی (د. ۹۴۰) است که تألیفش الکافي في علم الدین یکی از چهار کتاب مرجع (الکتب الاربعة) شیعه است. در فصلی به نام نوادر، با روایات متعددی مواجه می‌شویم که امامان در باب محتوای قرآن و چگونگی جمع‌آوری آن سخن می‌گویند. تعدادی از این روایات حاکی از وقوع تحریف در قرآن هستند، مثلاً در روایتی که طبق آن امام جعفر[[ع]] می‌گوید شمار آیات قرآن بالغ بر ۱۷۰۰۰ آیه بوده است،۳ و یا وقتی امام رضا[[ع]] به یکی از صحابه‌اش نسخه‌ای از قرآن می‌دهد که در آن هفتاد قریشی و پدرانشان به عنوان کافر معرفی شده‌اند. ولی این نسخه حفظ نشده است و به مؤمنان توصیه شده که همین قرآن موجود را بخوانند و منتظر رجعت مهدی[[ع]] باشند تا قرآن

1.. کتاب التحریف متعلق به ابو جعفر احمد بن محمد برقی (د. ۸۸۷م)، کتاب التنزیل من القرآن والتحریف متعلق به علی بن حسن فضال کوفی (د. پایان قرن نهم؛ ن.ک: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج۴، ص۴۵۴)، التبدیل و التحریف متعلق به ابو القاسم علی بن احمد کوفی (د. ۹۶۳؛ ن.ک الذریعة، ج۳، ص۳۱۱)، کتاب التحریف والتبدیل متعلق به محمد بن حسن صیرفی کوفی (ن.ک الذریعة، ج۳، ص۳۹۴) و کتاب التنزیل والتحریف متعلق به احمد بن محمد بن سیار که معاصر امام یازدهم (ن.ک الذریعة، ج۴، ص۴۵۴) بوده‌ است؛ برای دیدن متن در المحاسن احمد بن محمد برقی (د. ۸۹۴م) و بصائر الدرجات محمد بن حسن صفار قمی (د. ۹۰۲-۹۰۳م)، ن.ک:
A.J. Newman : The Formative Period of Twelver Shīʿism. Ḥadīth as Discourse between Qum and Baghdad, Richmond ۲۰۰۰, ۵۳, ۷۵ [[ب.ت: نیومن، دوره]].

2.. عیاشی، تفسیر، ج۱، ص۱۳؛ ن.ک:
Meir Bar-Asher : Scripture and Exegesis in Early Imāmī Shiism, Leyde ۱۹۹۹, ۵۶-۶۳.
[[ب.ت: برـ اشر، ترجمه و نقد، صص۱۰۵-۱۱۳]].

3.احتمال تصحیف در متن این روایت وجود دارد؛ یعنی هفت‌هزار به هفتاد هزار تصحیف شده است. برای بحث تفصیلی ن.ک: احسانی‌فر لنگرودی، محمد، «صحیحۀ هشام و شمار آیات قرآن»، علوم حدیث، ش۵۱، صص۸۵-۱۰۴.

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9262
صفحه از 311
پرینت  ارسال به