171
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

فصل الخطاب نوشته حسین نوری طبرسی

میرزا حسین بن میرزا محمد تقی بن میرزا علی محمد بن تقی نوری طبرسی روز ۱۸ شوال سال ۱۲۵۴ (۴ ژانویه ۱۸۳۹) در روستای یالو در طبرستان در حاشیه جنوبی دریای خزر به دنیا آمد. هشت ساله بود که پدرش که خود از عالمان برجسته بود فوت کرد. حسین جوان ابتدا به تهران، و سپس به عتبات در جنوب عراق رفت، جایی که معروف‌ترین اساتیدش عبدالحسین طهرانی، مرتضی انصاری و میرزا حسن شیرازی حضور داشتند. هنگامی که در سال ۱۸۷۶ میرزای شیرازی به سامرا کوچید، نوری هم او را همراهی کرد. او در طول زندگی‌اش، پیوسته در حال سفر به اماکن مقدسه در ایران و عراق بود، تا اینکه در سال‌های ۱۸۹۶-۱۸۹۷ میلادی برای همیشه ساکن نجف شد. نوری در اواخر سپتامبر یا اوائل اکتبر ۱۹۰۲ [[۱۳۲۰ق]] در بازگشت از زیارت مرقد حسین[[ع]] در کربلا فوت کرد.۱ در میان شاگردانش چند تن از عالمان بسیار نامدار اثناعشری در قرن بیستم مانند آغا بزرگ طهرانی، محمد حسین کاشف الغطاء و عالم لبنانی عبدالحسین شرف الدین حضور دارند.۲

از میان حدود سی عنوان کتاب که نوشته است، مجموعه حدیثی‌اش، مستدرک الوسائل، بدون شک از همه مهم‌تر است. تصحیح جدید این کتاب در ۱۸ جلد و حدود ۹۰۰۰ صفحه شامل ۲۳۰۰۰ روایت به چاپ رسیده است.۳ جای شگفتی نیست که بعد از محمد باقر

1.. برای زندگی‌نامه‌اش ن.ک: EI۲, X/۴۱ ؛ اعیان الشیعة، ج۶، صص ۱۴۳-۱۴۴ و به‌ویژه طبقات أعلام الشیعة، ج۱/۲، صص. ۵۴۳-۵۵۵؛ یکی از اعضای معروف خاندان او، نوه‌اش، فضل الله نوری (EI۲, VII/۱۴۰) بود که به واسطۀ مخالفت سرسختانه‌اش با انقلاب مشروطه در ایران شهرت یافت. وی در سال ۱۹۰۹ در ملأ عام اعدام شد.

2.. طبقات أعلام الشیعة، ج۱/۲، ص۶۱۷؛ دربارۀ کاشف الغطاء (۱۸۷۷-۱۹۵۴) ن.ک:
S. Naef : « Un réformiste chiite: Muḥammad Ḥusayn Āl Kāšif al-Ġiṭā », Die Welt des Orients ۲۷/۱۹۹۶/۵۱-۸۶;
دربارۀ شرف الدین (۱۸۷۳-۱۹۵۷) ن.ک:
R. Brunner : Islamic Ecumenism in the ۲۰th Century. The Azhar and Shiism between Rapprochement and Restraint, Leyde ۲۰۰۴, ۵۱-۸۱.

3.. بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۷-۱۹۸۸؛ قس: الذریعة، ج۲۱، ص۷-۸؛ این اثر تکمله‌ای بر مجموعۀ حدیثی قدیمی‌تر، تفصیل وسائل الشیعة إلی أحادیث الشریعة، متعلق به عالم اصالتاً جبل عاملی، محمد بن حسن حر عاملی(د. ۱۶۳۹)، است. ن.ک: EIr, I/ ۹۱۷-۱۸; EI۲, III/۵۸۸-۸۹ ؛ الذریعة، ج۴، ص۳۵۲-۳۵۵.


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
170

عبدالله بن محمد رضا حسینی شُبَّر۱ (د. ۱۸۲۶م)، علی اصغر بروجردی۲ (د.۱۸۹۵م) و یا حتی محمد تقی بن محمد باقر نجفی۳ (د. ۱۹۱۳م) که همگی از نظریه تحریف به کوتاهی ولی قاطعانه دفاع کرده‌اند. از انبوه منابع می‌توان نتیجه گرفت که اعتقاد به رخ دادن تحریف در قرآن به هیچ عنوان نظریه‌ای حاشیه‌ای نبوده است. حائز توجه است که در تمام ردیه‌های شیعیان قرن بیستم بر تحریف، تنها به عالمان متقدم قرون دهم تا دوازدهم میلادی استناد می‌شود: شیخ مفید، شریف مرتضی، طوسی و طبرِسی. حال آنکه عالمان دوره‌های بعدی تنها به صورت انتخابی و کوتاه و به شکل غیرمستقیم مورد استناد قرار می‌گیرند. این برداشت وقتی قوت می‌گیرد که می‌بینیم در قرن‌های هفدهم و هجدهم دیگر شاهد صرف نقل قول از منابع متقدم حدیث نیستیم و کم‌کم استدلال‌های شخصی و مستقل مؤلفان نیز به آنها ضمیمه می‌شود. محمد باقر مجلسی خود را محدود به روایت احادیث ائمه کرده بود و چندان دیدگاه‌های شخصی‌اش را به آنها اضافه نمی‌کرد. بر عکس، معاصرش [[فیض]] کاشانی شروع به تأمل درباره مسائلی کرده بود که چندان روشن نبودند. سرانجام از زمان نعمت الله جزائری و شاگردش ابو الحسن شریف عاملی به بعد، استدلال بر نقل اقوال ترجیح پیدا کرد.۴

با این حساب، کتاب بسیار جنجال‌برانگیز فصل الخطاب نوشته حسین تقی نوری که در دهه ۱۸۸۰ میلادی منتشر شد و علی القاعده پیامدهایی جدی در قرن بیستم به جای گذاشت، اتفاقی خاص و منحصر به فرد به نظر نمی‌رسد، بلکه باید آن را نتیجه منطقی و تقریباً غیر قابل اجتنابِ روندی طولانی دید.

1.. شبّر، مصابیح الأنوار، ج۲، صص۲۹۴-۲۹۵؛ قس: الذریعة، ج۲۱، صص۸۵-۸۶ و طبقات أعلام الشیعة، ج۲/۲، صص۷۷۷-۷۷۹.

2.. بروجردی، عقائد الشیعة، صص۲۹-۳۱؛ قس: الذریعة، ج۲۵، ص۲۸۴؛ أعیان الشیعة، ج۸، ص۱۶۷ و طبقات أعلام الشیعة، ج۲/۲، ص۸۲۳.

3.. نجفی، تأویل الآیات الباهرة، صص۱-۳؛ قس: الذریعة، ج۳، صص۳۰۳-۳۰۴؛ طبقات أعلام الشیعة، ج۱/۱، صص۲۴۷-۲۴۸؛ أعیان الشیعة، ج۹، ص۱۹۶.

4.. به همین دلیل است که چند سال پیش حسین مدرسی (ن.ک: بالا، پ.۱۲) این سؤال را مطرح کرد که آیا اعتقاد به تحریف قرآن در اصل از شیعه نشئت گرفته یا از میان سنی‌ها برآمده است. این سؤال به نظر من اگر نگوییم بی‌فایده است، اهمیتی ثانوی دارد. واقعیت این است که در طول قرون متعدد تعداد بسیاری از مؤلفان شیعه این عقیده را پذیرفته‌اند، چه در تقلید از بزرگان گذشته و بدون انتقاد، و چه اینکه بر اساس استدلال بوده باشد.

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9201
صفحه از 311
پرینت  ارسال به