153
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

دوره شکل‌گیری تشیع (قرن نهم تا دوازدهم میلادی)

پس‌زمینه مسئله تحریف را تاریخ متن قرآن و تدوین آن شکل می‌دهد. اما این مسئله همچنان مبهم و پرمسئله است.۱ محتمل به نظر می‌رسد که آیات جداگانه در زمان حیات پیامبر[[ص]] و یا کمی بعد از درگذشت او ثبت و جمع‌آوری شده باشند. روایات متعددی وجود دارند که بر طبق آنان جمع‌آوری اولیه در زمان دو خلیفه اول، ابو بکر و عمر، روی داده است، ولی در این مورد توافق وجود ندارد. عقیده رایج و مقبول در میان مسلمانان (دست‌کم در میان اهل تسنن) نقش اصلی را به سومین خلیفه نسبت می‌دهد که گفته می‌شود به امر او و تحت نظر او تدوین نهایی قرآن با جمع‌آوری قطعه‌های مختلفی که آیات بر آنها نوشته شده بود انجام گرفت. کمیته تدوین سپس آن قطعه‌ها را منظم و محتوای متن را یکدست کرد و آن را در قالب یک کتاب درآورد. نُسَخ متعدد رسمی‌ای از آن تهیه و به شهرهای بزرگ امپراطوری به عنوان نسخه مرجع ارسال شد. سپس نسخه‌های قدیمی را از بین بردند که باعث گمراهی مؤمنان نشوند. با این همه، نسخه‌هایی متفاوت از مصحف عثمانی همچنان رواج داشت، زیرا بعضی از صحابه از پذیرش نسخه بازنگری‌شده رسمی به عنوان تنها نسخه قرآن سر باز زدند. در این میان نسخه‌های معروف‌تر عبارت بودند از مصاحف ابن مسعود در کوفه، اُبَیّ بن کعب در دمشق، و ابو موسی در بصره که برای مدتی طولانی قوت خود را حفظ کردند. اما هیچ کدام از این مصاحف به شکل اصلی‌شان باقی نماندند؛ فقط تحریرهایی از آنها به دست ما رسیده ـ برای مثال در الفهرست ابن ندیم و در الاتقان سیوطی ــ که هر کدام تا

1.. دو پیشنهاد متضاد در این باره توسط جان برتن و جان ونزبرو ارائه شده است که اولی معتقد است قطعات قرآنی توسط خود پیامبر جمع‌آوری شده است، اما دومی جمع قرآن را مربوط به قرن سوم هجری می‌داند. برای تفصیل موضوع به ترتیب ن.ک:
J. Burton : The Collection of the Qur’an, Cambridge ۱۹۷۷; J. Wansbrough : Quranic Studies. Sources and Methods of Scriptural Interpretation, Oxford ۱۹۶۷ [[=۱۹۷۷]].
برای رویکردهای جدید به این موضوع، ن.ک:
H.-C. Graf von Bothmer, K.-H. Ohlig, G. R Puin: «Neue Wege der Koranforschung », magazine forschung (publié par l’Université de Sarrebruck) ۱۹۹۹/۱/۳۳-۴۶; C. Luxenberg: Die syro-aramäische Lesart des Koran. Ein Beitrag zur Entschlüsselung der Koransprache, Berlin ²۲۰۰۴ [[برای گزارش و نقد ن.ک: کریمی‌نیا، زبان قرآن، صص۳۳۳-۳۷۸]].


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
152

امامی تا قرن ۱۲ میلادی [[پنجم هجری]] اختصاص دارند. امروز تقریباً همه محققان متفق‌القول‌اند که تا پایان قرن دهم میلادی [[سوم هجری]]، بخش عمده عالمان شیعه معتقد بوده‌اند که قرآن ناقص است و قربانی تحریفی شده است که دشمنان سنی‌شان در آن اعمال کرده‌اند. ظاهرا تنها استثناء در میان محققان معاصر حسین مدرسی است که در مقاله‌ای در مجله استودیا ایسلامیکا، سعی کرد ثابت کند که نظریه تحریف قرآن از اساس منشأی سنی دارد.۱ به‌هرروی، قسمت کمی از این پژوهش‌ها به قرون بعدی اختصاص دارد که در آن قسمت‌ها هم این موضوع به اختصار برگزار ‌شده ‌است.۲

شاید بتوان بحث میان مفسران شیعه را به سه دوره بزرگ تقسیم کرد: دوره شکل‌گیری تشیع امامی (از قرن ۱۰ تا ۱۲ میلادی [[۳ تا ۷ هجری]])، دوره صفوی و دوره پساصفوی (از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی [[۱۰ تا ۱۲ هجری]])، و در پایان منازعات جدید در قرن بیستم که این بحث دیگر از موضوعی میان شیعیان به تمام اسلام تسری یافت. اغراق نیست اگر بگوییم امروزه در بحث هم‌زیستی سنیان و شیعیان، اهمیت مسئله تحریف به پای مسئله امامت ـ که برای قرن‌ها مهم‌ترین موضوع بحث در اسلام بوده است ــ رسیده است، و حتی شاید بتوان گفت از آن هم فراتر رفته است. هرچند که امروزه تقریباً تفاوت‌ قابل توجهی میان شیعیان و سنیان حول موضوع وثاقت قرآن وجود ندارد، ولی باز هم می‌توانیم سازوکار بسیار آشنای جدل، و تداوم مناقشه قدیمی درباره مفهوم «درست» از تاریخ کهن اسلام را مشاهده کنیم.

1.. Hossein Modarressi : «Early Debates on the Integrity of the Qurʾān. A Brief Survey», Studia Islamica ۷۷/۱۹۹۳/۵ ۳۹ [[ب.ت: مدرسی، ستیزه‌ها]];
برای نقدش ن.ک:
C. Gilliot: « Bulletin d’Islamologie et d’Etudes Arabes », Revue des sciences philosophiques et théologiques ۷۷/۱۹۹۳/۴۶۸-۷۲ et de M.A. Amir-Moezzi dans Bulletin Critique des Annales Islamologiques ۱۴/۱۹۹۸/۵۳-۵۶.

2.. B. Todd Lawson: «Note for the Study of a ‘Shīʿī Qurʾān’», Journal of Semitic Studies ۳۶/۱۹۹۱/۲۷۹-۹۵ [[ب.ت: همین کتاب، صص۷۹ به بعد]]; idem: «Akhbārī Shīʿī Approaches to Tafsīr», in: G.R. Hawting/ A.A. Shareef (eds.): Approaches to the Qurʾān, London, New York ۱۹۹۳, ۱۷۳-۲۱۰ [[ب.ت: لاوسن، رهیافت‌ها]].

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9285
صفحه از 311
پرینت  ارسال به