149
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

در غرب، بسیار دیر به این مسئله توجه شد، هرچند جهانگردان شرق‌پیما در سفرنامه‌هایشان به اختصار از آن سخن گفته بودند. مثلاً آدام اُلیریوس متوجه تفاوت‌های مهمی میان شیعیان و سنیان در تفسیر قرآن شد۱ و ژان شاردن که در دهه ۱۶۶۰ به ایران سفر کرده بود، این مطالب نکته‌دار را می‌نویسد:

ایرانیان معتقدند که او (ابو بکر)، و همچنین جانشینش عمر، مطالبی چند از قرآن را حذف کرده‌اند. به همین دلیل آنان این نسخه ابو بکر را قبول ندارند و آن را نسخه غیررسمی می‌دانند. نسخه‌ای که آنان قبول دارند، نسخه علی[[ع]] است که از آن هفت رونوشت یا نسخه هست که دربردارنده متن درست‌اند، هرچند تفاوت‌هایی هم دارند. نسخه‌های اصلی عبارتند از نسخه بصره، و نسخه حسین پسر علی[[ع]] است که آنان مدعی‌اند به دست علی و امامان[[ع]] بررسی و تصحیح شده‌‌اند.۲

این سخنان نشان می‌دهد که این عقیده که سنیان قرآن را تحریف کرده‌اند، در این دوره کاملاً عادی بوده است. علاوه بر عالمان دینی، که در ذیل بعضی از چهره‌های قابل توجه آنان معرفی می‌شوند، عامه شیعیان نیز به خاطر رفتار خلفای متقدم با امامان و قرآن احساس نفرت بسیار و درازدامنی نسبت به هم‌دینان سنی خود داشتند. شاردن و دیگر نویسندگان نمونه‌های متعددی از این دست را ذکر کرده‌اند.

1.. Adam Olearius : Vermehrte Newe Beschreibung der Muscowitischen und Persischen Reyse (. . .), Schleswig ۱۶۵۶ (reproduction Tübingen ۱۹۷۱), ۶۷۵-۸۰.

2.. Jean Chardin : Voyages de Mr. Le Chevalier Chardin en Perse et autres lieux de l’Orient, I-X, Paris ۱۷۲۳, X/۶۰ ; cf. aussi ibid., VII/۸۳-۱۰۵, IX/۲۵۹-۷۰, X/۴۳-۸۵ ;
در مورد شاردن ن.ک: EIr V/۳۶۹-۷۷ .
برای دیگر گزارش‌های مهم ن.ک:
Jean-Baptiste Tavernier : Voyages en Perse et Description de ce Royaume, éd. Pascal Pia, Paris ۱۹۳۰, ۷۰-۷۸ ; Engelbert Kaempfer : Amœnitatum Exoticarum Politico-Physico-Medicarum (. . .), Lemgo ۱۷۱۲, ۱۴۷-۶۲ ; Raphaël Du Mans : Estat de la Perse en ۱۶۶۰, publié avec notes et appendice par Ch. Schefer, Paris ۱۸۹۰, ۴۸-۶۸.


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
148

به این ترتیب، نه‌تنها این اعتقادات اساسی کلامی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، بلکه تمام تاریخ‌نگاری اسلامی هم زیر سؤال می‌رود؛ زیرا انتقال قرآن به نسل‌های بعدی در وهله نخست به دوش صحابه پیامبر[[ص]] بوده که بخش عمده مسلمانان، دست‌کم سنی‌ها، آنان را محترم می‌شمارند. با این اوصاف، در نهایت حتی ثبات اسلام هم به خطر می‌افتد. احتمالاً به علت نتایج غیرقابل پیش‌بینی همین مسئله است که امروزه بحث‌های مربوط به تفسیر «درست» قرآن، با دقتی وسواس‌گونه دنبال می‌شود. حساسیت بسیاری از شخصیت‌های متعلق به گرایش‌های بنیادگرا و سنت‌گرا حتی کار را تا اتهام به ارتداد هم می‌کشاند. کافی است که پرونده نصر حامد ابوزید را به یاد آوریم که به تفسیری تاریخی از متن مقدس دست یازید و قرآن را مانند اثری ادبی و تاریخی قلمداد کرد. اما این به بهای طلاق اجباری او و همسرش در مصر، و سرانجام مهاجرت اجباری این زوج به هلند تمام شد.۱

این حقایق وقتی عجیب‌تر به نظر می‌رسند که می‌بینیم همین مباحث بخشی طبیعی از ادبیات کهن تفسیری بوده است. در آن روزگار بحث تنها بر سر این نبود که آیا قرآن کلام مخلوق یا غیرمخلوق خداست ــ بحثی که نقطه تمرکز مجادلات معتزلیان بود ــ و به همین ترتیب محدود به تفسیر آیات موجود هم نبود. عالمان مسلمان می‌پرسیدند که آیا متن موجود قرآن میان دو جلد (ما بین الدفتین) واقعاً دربرگیرنده تمام پیام‌هایی است که از سوی خدا به محمد[[ص]] نازل شده بود. از زمان شکل‌گیری تشیع تا چندین سده، این اعتقاد رواج داشته که بخش‌های مهمی از قرآن به عمد از آن حذف شده که نتیجه آن تحریف متن آن ( تحریف القرآن)، که حجم دقیق آن مشخص نیست، بوده است.۲

1.. K. Bälz : « Submitting Faith to Judicial Scrutiny Through the Family Trial : the ‘Abū Zayd Case’ », Die Welt des Islams ۳۷/۱۹۹۷/۱۳۵-۵۵ ; R. Wielandt : « Wurzeln der Schwierigkeit innerislamischen Gesprächs über neue hermeneutische Zugänge zum Koran », dans : S. Wild (ed.) : The Qur’an as Text, Leyde ۱۹۹۶, ۲۵۷-۸۲.

2.. باید به یاد داشت که اتهام تحریف از حوزۀ اسلام هم فراتر می‌رود و ادعا می‌شود که رویکرد یهودیان و مسیحیان به کتاب‌های آسمانی‌شان هم همین بوده است. ن.ک:
art. « Taḥrīf », EI۲ X/۱۱۱-۱۲ ; art. « Tawrāt », ibid., ۳۹۳- ۹۵ ;
مجادلات کهن در این زمینه را آدانگ خلاصه کرده‌است:
C. Adang : Muslim Writers on Judaism and the Hebrew Bible. From Ibn Rabban to Ibn Ḥazm, Leyde ۱۹۹۶.

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9289
صفحه از 311
پرینت  ارسال به