97
قرآن کتاب اخلاق

وجود توان و قدرت انجام آن، هیچ اجبار خارجی تحمیل نمی‌شود. به این دلیل است که غزالی در کتاب احیاء علوم خود می‌نویسد: «صبر در نعمت‌ها دشوارتر است بر صبر در فقر و نداری؛ زیرا این نوع صبر با
توانمندی بر انجام کار و استفاده از نعمت‌های مباح مقرون است. برای مثال، صبر فقیر هنگام فقدان غذا ساده‌تر از صبر کسی است که غذای لذیذ در مقابل روی او قرار گیرد اما او از تناول آن خودداری کرده، بر این عمل صبور باشد».۱ این نوع صبر را می‌توان به عفو و بخشش هنگام قدرت تشبیه کرد که فضیلتش بسیار بیشتر از بخشش در وقت ضعف و ناتوانی است.

۲. صبر بر عمل

نوع دوم صبر، صبر بر انجام عمل است. مقصود از این نوع صبر، نگهداری نفس و مقاومت بر انجام عملی است که انجامش برای نفس انسان، دشوار و طبع آدمی از آن گریزان است. یکی از نشانه‌های بارز دین‌داری، پای‌بندی افراد به احکام شرع مقدس، اخلاق و قانون و التزامشان به عمل به احکام این سه حوزه است، و البته عمل به احکام این حوزه و پایبندی به تکالیف ناشی از آن مستلزم صبر و شکیبایی است؛ بنابراین در این نوع صبر، از فرد شکیبا فعلی صادر می‌شود، بر خلاف صبر بر ترک که از آن فرد، هیچ رفتاری صادر نگردیده، فعل ترک می‌شود. برای مثال، در آیه ۵۳ سوره بقره می‌فرماید:

(یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ)

1.احیاء علوم الدین، ج۱، ص۷۰.


قرآن کتاب اخلاق
96

همچنین حضرت موسی علیه السلام به خضر نبی علیه السلام به صبر بر اطاعتش و عدم سرپیچی از فرمان او اشاره کرد و گفت: «اگر خدا بخواهد، مرا اهل صبر خواهی یافت و از فرمان تو سرپیچی نخواهم کرد».۱

ج ـ صبر بر خواهش‌های حلال نفسانی: قسم سوم از صبر بر ترک، صبر بر مشتهیات نفس است. این نوع صبر مربوط به مراحل عالی سیر و سلوک است؛ زیرا این نوع صبر، به مصیبت و یا گناه تعلق نمی‌گیرد، بلکه به اموری که انجام آن مباح اما مرجوح است تعلق می‌گیرد؛ یعنی رفتارهایی که ترک آن برای سلوک اخلاقی و معنوی انسان پسندیده‌تر است. این که انسان میلش به چیزی که حرام نیست سوق یابد، ولی نفس خویش را از چشیدن لذّت آن یا زیاده‌روی در آن بازدارد، نوعی صبر است که در جهت تقویت اراده و نیز سلوک معنوی تأثیر چشمگیری به جای می‌گذارد. قرآن کریم به آزمایش انسان توسط خداوند با نعمت‌ها و خوبی‌ها اشاره می‌کند و می‌فرماید: «و شما را به وسیله بدی و خوبی امتحان می‌کنیم و به سوی ما بازگشت خواهید کرد»۲ و «و این انسان وقتی پروردگارش او را امتحان می‏کند و به او کرم می‏نماید و نعمتش می‏دهد، می‏گوید: پروردگارم مرا گرامی داشته است».۳

به نظر می‌رسد صبر در مواهب و نعمت‌ها که بیشتر در بهره‌برداریِ کم و بهره‌رسانیِ زیاد متجلی می‌شود، بسیار دشوارتر از صبر هنگام فقر و نداری است؛ زیرا در صبر هنگام نداری، نوعی اجبار وجود دارد که انسان را به تحمل کاستی‌ها وادار می‌کند، اما در صبر بر ترک عمل هنگام

1.کهف: ۱۶۹: (قالَ سَتَجِدُنی‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ صابِراً وَ لا أعْصی‏ لَک أمْراً).

2.انبیا: ۳۵: (وَ نَبْلُوکمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیرِ فِتْنَةً وَ إِلَینا تُرْجَعُونَ).

3.فجر: ۱۵: (فَأمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأکرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیقُولُ رَبِّی أکرَمَنِ).

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59822
صفحه از 291
پرینت  ارسال به