میگردد. این جاست که بهترین صبر تحقق پیدا میکند؛ صبری که ریشه و منشأ هر جزع و تأسفی را در دل میسوزاند و قطع میکند، و چرک غفلت را از صفحه دل میشوید.۱
گاهی به نظر میرسد این نوع صبر، از انواع دیگر صبر آسانتر است، ولی حقیقت این است که اگر مصایب و بلایا، متنوع، متعدد و مستمر باشد، صبر بر آن از دشوارترین آزمایشهای پروردگار خواهد بود. از جمله نشانههای دشواری این نوع صبر، تجلیل خداوند از ایوب نبی علیه السلام به سبب صبر و شکیبایی و استقامت بر دینداری و بندگی خداست، آن گاه که خدا او را با انواع بلاها به مال و فرزند و جان و آبرو آزمایش نمود.۲ البته در دشواری صبر بر مصایب و بلایا همین بس که نبی مکرم اسلام۹، فقر را همسایه کفر میداند و میفرماید: «فقر، انسان را در آستانه کفر قرار میدهد».۳
ب ـ صبر بر معصیت: در قسم دومِِ صبر بر ترک، نفس از انجام رفتارهای زشت و ارتکاب گناه بازداشته میشود. این نوع صبر در اصطلاح «صبر بر معصیت» خوانده میشود. معصیت در این اصطلاح، مفهومی عام و فراگیر دارد و تمام رفتارهای زشت و ناپسند را شامل میشود و فقط به محرّمات اختصاص ندارد.
در این نوع صبر نیز همانند صبر بر مصیبت، طبع انسان در شرایطی قرار میگیرد که مایل است رفتاری انجام دهد که از نظر اخلاقی ناپسند