در این آیه شریفه تصریح شده است که هر آینه شما را به چیزی همچون بیماری و ترس از دشمنان، گرسنگی و قحطی، کم شدن مال، آفت محصولات و ابتلا به مرگ عزیزان میآزماییم تا آشکار شود کدام
یک از شما بعد از این امتحانات صبر و شکیبایی میورزید و یا جزع و فزع کرده، ناسپاسی میکنید. آن گاه به پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: «ای محمد! صبرکنندگان در بلایا را به بهشت مژده ده».۱
سپس در آیه بعد در توصیف صابران میفرماید: «آنان چنان جماعتیاند که چون به آنان بلا و مصیبتی وارد آید میگویند: همه از آن خداوندیم و به سوی او باز میگردیم».۲
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد:
صابران را دو باره نام برد تا اولاً بشارتشان دهد و ثانیاً راه صبر را و این که چه صبری، صبر جمیل است یادشان دهد، و ثالثاً آن علت واقعی که صبر را بر آدمی واجب میسازد بیان کند، و آن این است که ما مِلک خداییم و مالک حق دارد هر گونه تصرفی در ملک خود بکند، و رابعاً پاداش عموم صابران را که عبارت است از درود خدا و رحمت و راه یافتن به بهشت، معرفی نماید.۳
وی همچنین اعتقاد و ایمان به مالک بودن خدا را لازمه صبر در مصیبتها میداند و مینویسد:
باید حقیقتاً ایمان داشت که آدمی مملوک خداست و مالکیت حقیقی از آن خداست، و انسان دوباره به سوی مالکش باز