را نادیده بگیرد. روشن است که چنین کسی از غافلان و بیخردان خواهد بود.۱
نتیجه آن که خداوند، صاحب همه اسباب و ابزار است و باید برای انجام امور خویش از اسباب آن کمک گرفت، اما اسباب تماماً در دست پروردگار و در اختیار اوست. پس نقش اصلی را در حقیقت، صاحب سبب ایفا میکند، نه خود سبب. همچنین باید توجه داشت در بسیاری از امور، اسباب و واسطههای خداوند، متعدد و متنوعاند. پس هنگام فقدان، ازکارافتادگی و یا امتناع یکی از اسباب، ناامیدی روا نیست و تصور بسته شدن دست خداوند برای رفع نیاز و خواسته ما خیالی باطل است.
پرسش دوم
اگر انسان برای انجام عمل خاصی به خدا نیز توکّل کند و از او یاری بخواهد، اما توکّل او همزمان و همراه باشد با توکّل فرد دیگری که طرف مقابل اوست، در این صورت خداوند جانب کدامیک از آن دو متوکّل را میگیرد؟ همانند دو داوطلبی که هر دو یک رشته تحصیلی را در یک دانشگاه انتخاب کرده و برای رسیدن به این خواسته خود به خدا توکّل نیز کردهاند.
پاسخ: پاسخ این پرسش در وکیل دو طرفه بودن یا همزمان بودن وکالت خداوند نسبت به بندگانش نهفته است. به راستی خداوند قادر است در آنِ واحد وکیل همه بندگانش باشد بی آن که نفع یکی از آنان را با نفع دیگری در تعارض قرار دهد و یا به خاطر یکی از بندگانش نفع بنده دیگرش که او نیز به خدا توکّل کرده و لوازم آن را به حد کمال