67
قرآن کتاب اخلاق

اگر بر تلخی جهاد، صبر نمی‏کردند و در هنگام هجوم بلاها به خدا توکّل نمی‏داشتند و همه اعتمادشان به خودشان بود، با آن ضعفی که از هر جهت داشتند، جا خالی می‏کردند و نمی‏توانستند ایستادگی کنند، آن‌هم با آن دشمنانی که اصرار و پافشاری در دشمنی خود داشتند، و وقتی به دست دشمن از بین می‌رفتند، آن اجتماع صالح که خدا وعده داده بود، درست نمی‏شد و از آن بهره برده نمی‏شد، و قهراً امر آخرتشان هم تباه می‏گردید.۱

خداوند با بیان مجاهدت مهاجران و صبر و توکّلی که برابر سختی‌های ایمان به خدا و هجرت از وطن خویش متحمل شدند و بر او توکّل کردند، در حقیقت آنان را مدح می‌کند و آنان را الگوی آیندگان تصویر می‌کند.۲

همچنین در سوره احزاب می‌فرماید:

(وَ لا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ الْمُنافِقینَ وَ دَعْ أذاهُمْ وَ توکل عَلَی اللَّهِ وَ کفی‏ بِاللَّهِ وَکیلاً).۳
از کافران و منافقان اطاعت مکن و آزارشان را واگذار و بر خدا توکّل کن؛ که خدا کارسازی را بسنده است.

این آیه نیز به صبر و مقاومت در برابر مشکلات برای کسب موفقیت تأکید دارد؛ زیرا خداوند پیامبر خود را در راه دعوت به اسلام و بندگی پروردگار به آن دعوت می‌کند.۴

1.المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۲، ص۲۵۵.

2.همان، ص۲۵۶. نیز، ر.ک: کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏۷، ص۲۱۰؛ تفسیر الصافی، ج‏۳، ص۱۳۶.

3.احزاب: ۴۸.

4.ر.ک: روض الجنان، ج۱۵، ص۴۳۵؛ التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، ج۱۱، ص۲۲۳؛ جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲۲، ص۱۴؛ روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج۱۱، ص۲۲۴.


قرآن کتاب اخلاق
66

اسباب ظاهری روبه‌رو می‌شود و درمی‌یابد [و قهراً بعضی از اسباب است نه همه آن] اعتماد و اتکا نکند، بلکه معتقد باشد که اثر و خاصیت هر سببی را خداوند به آن افاضه کرده است و در رسیدن به غرض و هدف خود، به پروردگارش اتکا کند.۱

بنابراین همه اسباب و ابزار، تحت سیطره الهی است و باید علی‌رغم بهره بردن از آنها به خدا چشم امید داشت و به هیچ وسیله‌ای نگاه استقلالی نداشت؛ یعنی اگر امکان بهره‌مندی از یکی از اسباب و وسایل فراهم نشد، دنیا به آخر نمی‌رسد؛ زیرا خداوند به اسباب بی‌شماری سیطره دارد که در صورت توکّل انسان به او، جایگزین می‌کند.

۴. صبر و شکیبایی

مرحله دیگر برای شکل‌گیری حقیقت توکّل و اطمینان به رسیدن به هدف، صبر و شکیبایی بر انواع مشکلات در مسیر رسیدن به مقصود است. بی‌تردید، صبر یکی از مهم‌ترین لوازم توکّل حقیقی است و بدون آن، امیدی به سرانجام نیکو برای تلاش‌های خویش، حتی با توکّل بر خدا نیست. ممکن است کسی به خدا توکّل کند و حرکتی را به قصد رسیدن به هدفی آغاز کند، اما بر مشکلات آن شکیبایی نورزد؛ در نتیجه پیش از رسیدن به هدف، دست از تلاش بردارد و به مقصود نرسد. علامه طباطبایی در تفسیر آیه (الَّذِینَ صَبَرُوا وَ عَلَیٰ رَبِّهِمْ یتوکلونَ)۲ سرانجامِ نیک هجرت مسلمان را که خداوند وعده کرده بود، در گرو صبر و توکّل دانسته، می‌نویسد:

1.المیزان فی تفسیر القرآن، ج۹، ص۴۱۳.

2.نحل: ۴۲.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59609
صفحه از 291
پرینت  ارسال به