63
قرآن کتاب اخلاق

صورت است که آزادگی و عزّت نفس خویش را حفظ می‌کند. بی‌شک اگر مخلوق را در رساندن سود یا زیان سبب تام ببیند، در آن صورت خویشتن را در برابر او خوار می‌سازد و به دست خویش عزّت نفس خود را پایمال می‌کند. در حدیث شریفی، جبرئیل علیه السلام در پاسخ به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که معنای توکّل را پرسیده بود، مؤلفه‌های آن را این‌گونه بیان کرده است:

توکّل، دانستن این است که مخلوق، نه می‌تواند زیانی برساند و نه سودی، نه می‌دهد و نه باز می‌دارد. توکّل، ناامیدی از خَلق است. پس هرگاه بنده به این معنا معرفت یافت، هرگز برای احدی جز خدا کار نمی‌کند و امید و بیمش جز از او نیست و چشم طمع به هیچ کس جز خدا نخواهد داشت. این است معنای توکّل. ۱

رسول خدا صلی الله علیه و آله نتیجه امید به غیر خدا و اتکا بر غیر او را واگذاشته شدن به همو و بسته شدن درهای رحمت الهی به روی کسی که بر غیر خدا توکّل کند، دانسته است.۲

البته همان گونه که اشاره شد، برای رسیدن به مقصود، باید از طریق ابزار و اسباب اقدام کرد؛ زیرا خداوند، عالم آفرینش را با این سنّت آفریده است؛ بنابراین باید توجه داشت که مقصود از ناامید بودن از مخلوق این نیست که نقش سبب بودن آنها را نادیده انگارد و برای نیل به مقصود خود، از اسباب کمک نگیرد و یاری نخواهد؛

1.معانی الأخبار، ص۲۶۱، ح۱: «جَبرئیلُ علیه السلام لَمّا سألَهُ النّبی صلی الله علیه و آله عنِ التَّوکلِ علَی اللّهِ: العِلمُ بِأنّ المَخلوقَ لا یضُرُّ وَ لا ینفَعُ و َلا یعطی وَ لا یمنَعُ و َاستِعمالُ الیأسِ مِنَ الخَلقِ، فإذا کانَ العَبدُ کذلک لَم یعمَل لأحَدٍ سِوَی اللّهِ، وَ لَم یرجُ وَ لَم یخَف سِوَی اللّهِ، و لَم یطمَع فی أحَدٍ سِوَی اللّهِ، فهذا هُوَ التَّوَکلُ».

2.ر.ک: منتخب میزان الحکمة، ج۲، ص۱۰۸۸، ح۶۷۲۰ و ۶۷۲۱.


قرآن کتاب اخلاق
62

انسان از سوی زمین، آفتاب، باران یا نانوا تأمین می‌شود، بلکه همه این‌ها ابزار و اسبابی هستند که خداوند آنها را در مسیر تأمین روزی قرار داده است و اگر اراده کند می‌تواند نقش آنها را به دیگری واگذار کند. بنابراین تلاش و حرکت برای دستیابی به هدف لازم است، اما با امید به خدا و توکّل به او نه تنها منافات ندارد، بلکه ملازم و همراه است؛ زیرا همان گونه که بیان شد، در مؤثر بودن اسباب، اراده خداوند علت اصلی است.۱

۲. ناامیدی از مخلوق

دومین لازمه تحقق توکّل، ناامیدی توکّل‌کننده از مخلوق است. مقصود از ناامیدی از مخلوق آن است که به یاری آنان دل نبندد و خارج از مسیر طبیعی برای رسیدن به مطلوب خویش گام برندارد. این به معنای نادیده گرفتن نقش ابزار و وسایل در رسیدن به هدفش نیست، بلکه به مفهوم ندیدن نقش استقلالی برای اسباب و عدم دل‌بستگی یا توسل به سبب خاص به منزله تنها سبب رسیدن به مقصود است یا ترسیدن از مخلوق به عنوان کسی یا چیزی که زیان او در دست اوست و اگر اراده کند می‌تواند به او زیان و آسیب برساند. پیش از این نیز آمد که اگر انسان به خداوند و نقش سبب‌سازی و سبب‌سوزی او معرفت کامل پیدا کند، هرگز به غیر خدا دل نخواهد بست و از غیر او نخواهد ترسید.

البته ناامیدی از مخلوق بدین معناست که انسان متوکّل باید در عمل، از مخلوق ناامید باشد، نه در حرف و ادعا؛ یعنی در عمل، غیر خدا را سبب و علت تام نداند و به او امید نبندد یا از او نترسد که تنها در این

1.ر.ک: مشکات، راهیان کوی دوست، ص۳۱.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59650
صفحه از 291
پرینت  ارسال به