و غیر قانونی وکیل خود نیستند. آیا این مورد در باره واگذاری وکالت به خداوند هم مصداق دارد؟ در پاسخ به این پرسش، توجه به چهار آیه، راهگشاست. در دو آیه، به «مخلوقیت» و «مملوکیت» همه چیز و «خالقیت» و «مالکیت» خدا نسبت به تمام جهان آفرینش اشاره شده
است: «خدا آفریننده همه چیز است و او بر هر چیزی کارساز است»۱ و «و آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداوند است و او برای کارسازی بس است».۲ در دو آیه دیگر، به وابستگی و بازگشت همه امور به پروردگار۳ و نافذ بودن حکم او۴ تصریح شده است.
بنابراین خداوند که آفریننده و مالک همه چیز است و تمام امور به او باز میگردد و تدبیر امور نیز به دست اوست و به تمام امور و هر نهان و آشکاری آگاه است، توکّلکنندگانش را به بهترین وجه به منافعشان میرساند و یا زیان و خسران را از آنان باز میگرداند بی آن که حقی از دیگری ضایع شود یا بر او ستم شود. پس آن که بر خدا توکّل کند ناکام نخواهد ماند و آن که او را فراموش کند و به دیگری تکیه کند، کامیاب نمیگردد.
علامه طباطبایی در شرح (وَ هُوَ عَلی کلِّ شَیءٍ وَکیلٌ) معتقد است چون آفرینش هر چیزی به خدا بازگشت دارد، پس خدا مالک اوست و ملکیت انسانها نیز از ناحیه خداست و آدمی فقیر مطلق است و از خود هیچ ندارد. بنابراین وقتی موجودات مالک خود نیز نیستند، نتیجهاش این
1.زمر: ۶۲: (اللَّهُ خالِقُ کلِّ شَیءٍ وَ هُوَ عَلی کلِّ شَیءٍ وَکیلٌ).
2.نساء: ۱۳۲: (ولله ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأرْضِ وَ کفی بِاللَّهِ وَکیلاً).
3.هود: ۱۲۳: (وَ إِلَیهِ یرْجَعُ الْأمْرُ کلُّهُ).
4.یوسف: ۶۷: (اِنِ الْحُکمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَیهِ تَوَکلْتُ).