55
قرآن کتاب اخلاق

برای تفهیم این معنا، متعدد و متنوع است. گاهی علاوه بر بیان آگاهی خدا به تمام نهان و آشکار جهان، بازگشت تمام امور را به او یادآور می‌شود و می‌گوید:

(وَ لِلَّهِ غَیبُ السَّماواتِ وَ الْأرْضِ وَ إِلَیهِ یرْجَعُ الْأمْرُ کلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَ توکل عَلَیهِ وَ ما رَبُّک بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ).۱
سرّ نهان آسمان‌ها و زمین از آن خداست و همه امور به او باز می‏گردد؛ او را بپرست و بر او توکّل کن که پروردگار از کردار شما غافل نیست.

همچنین گاهی تصریح می‌کند که خداوند برای جلب خیر و مصلحت بنده خویش، توانمند است و وکالت بنده خود را با حکمت کامل خویش به بهترین وجه ممکن به سرانجام می‌رساند. ازاین‌رو منافع حقیقی را می‌رساند و زیان‌های واقعی را دور می‌کند. لذا می‌فرماید: «هر کس به خدا توکّل کند، بداند که خدا در انجام وکالت بنده خویش، توانمند و حکیم است».۲ سرانجام، گاهی کفایت توکّل بر خدا را خاطر نشان می‌کند و بی‌نیازی انسان‌ها از همه مخلوقات را پس از توکّل بر خدا، یادآور می‌شود و می‌فرماید: «هر کس بر خدا توکّل کند، خدا او را بس است؛ زیرا خداوند به خواست خویش می‌رسد و برای هر چیزی اندازه‏ای قرار داده است».۳

گفتیم که وکالت خدا برای بنده این است که بنده به چیز دیگری نیاز نخواهد داشت و وکالت خدا برای او کافی است؛ اما این باور تنها در

1.هود: ۱۲۳.

2.انفال: ۴۹: (وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکیمٌ‏).

3.طلاق: ۳.


قرآن کتاب اخلاق
54

(وَ ما لَنا ألأ نَتوکل عَلَی اللَّهِ وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلی‏ ما آذَیتُمُونا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیتوکل الْمُتوکلونَ).۱
چرا بر خدا توکّل نکنیم، و حال آن که او راه ما را به ما بنمود؟ و ما بر آزاری که به ما می‏رسانید صبر می‌کنیم و توکّل‌کنندگان، بر خدا توکّل کنند.

بر این اساس اگر به خدا توکّل نکنیم، چه عذری می‏توانیم داشته باشیم و حال آن که خدای تعالی ما را به راه‌هایمان هدایت فرمود و ما خود در دستیابی به نعمت هدایت دخالتی نداشته‏ایم؛ و چون خدای سبحان چنین نعمتی را که تمامی خیرها در آن است به ما ارزانی داشته، لازم است در سایر امور خود نیز بر او توکّل کنیم.۲

۴. باور به توانمندی و قدرت خدا

با اعتقاد به سه مورد پیشین (مهربانی خدا با بنده‌اش، آگاهی او به خیر و صلاح انسان، و خیرخواهی‌ برای بنده خویش)، این پرسش به ذهن می‌آید که آیا او قدرت و توان لازم را برای جلب خیر و مصلحت بندگانش دارد؟ این پرسش به این دلیل مطرح است که مهربانی، آگاهی و خیرخواهی، برای توکّل کردن کافی نیست، بلکه قدرت و توانایی برای رسیدن به مطلوبِ موکّل نیز لازم است. این جاست که خدا در قرآن کریم بارها به توانایی و قدرتش تصریح، و بندگان خویش را به توکّل و اعتماد به ذات مقدسش دعوت می‌کند و آنان را از تمسک به بندگانی که خود محتاج، نادان و ناتوان و نیازمندند بر حذر می‌دارد. تعابیر قرآن کریم

1.ابراهیم: ۱۲.

2.ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۲، ص۳۳.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59490
صفحه از 291
پرینت  ارسال به