51
قرآن کتاب اخلاق

وکالت برنمی‌گزیند، به ویژه اگر موضوعی که برای آن وکیل اختیار می‌کند، اهمیت بسیار داشته باشد. بنابراین برای وکیل قرار دادن خداوند در تمام امور خویش، باید او را شناخت و در مواردی در حدّ اعلا اطمینان یافت. این موارد عبارت است از:

۱. آگاهی از مهربانی خدا

یکی از مقدمات توکّل به خالق یکتا این است که او را مهربان بدانی و در خیرخواهی او به بندگانش تردید نداشته باشی؛ چرا که او خالق و ما آفریده اوییم و او هستی‌بخش ما و ما وابسته به لطف و احسان اوییم. پس کدام خالق و هستی‌بخشی است که به آفریده ‌خود مهربان نباشد و خیر او را نخواهد؟! لذا می‌بینیم که مهربانی پروردگار، از شاخص‌ترین صفات اوست و در آغاز هر سوره، نام خدا با دو صفت «بخشاینده» و «مهربان» بر زبان جاری می‌شود و در ضمن آیات قرآن کریم بارها به آن تصریح شده است:

(قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ آمَنَّا بِهِ وَ عَلَیهِ توکلنا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ).۱
بگو: او خدای مهربانی است که به او ایمان آوردیم و بر او توکّل کردیم. پس به زودی خواهید دانست چه کسی در گمراهی آشکار است.

در این آیه، به مهربانی خدا از یک سو و توکّل پیامبر صلی الله علیه و آله و مؤمنان به او از سویی دیگر تصریح شده است. همچنین با مقدم شدن ضمیر «هو» بر واژه «الرحمن»، حقیقت و کمال مهربانی به خدا نسبت داده شده و نیز

1.ملک: ۲۹.


قرآن کتاب اخلاق
50

هدفی که برایش مشغول تلاشی، جز یاری و دستگیری او مؤثری نشناسی و جز دل به یاری او نبندی.

عوامل توکّل

یکی از رفتارهایی که رابطه انسان با خدا را متجلی می‌سازد، توکّل بر خداست. فرد متوکّل، پیش از توکّل اموری را پذیرفته و باور کرده است.‌ مهم‌ترین‌ِ آن باورها، اعتقاد و باور به قدرت، حکمت‌، بی‌نیازی و مهربانی خداوند به‌ بندگانش‌ است. اما به نظر می‌رسد پیش از باور و اعتقاد به امور فوق، معرفت یافتن به آن صفات الهی، گامی اساسی است؛ زیرا بدون آگاهی و شناخت، ایمان و اعتقاد به دست نمی‌آید. پس اگر قرار باشد بنده به خدای خویش توکّل و در تمام امور خویش به او تکیه کند و راه خیر و صلاح را از او بخواهد، به قضا و قَدَری که مقدر فرموده اعتماد کند و بدان خشنود باشد‌، ابتدا باید او را واجد صلاحیت‌های لازم برای وکالت بیابد؛ و این امر نیز متوقف بر معرفت و شناخت او به صلاحیت‌های مورد نیاز برای وکالت در ذات مقدسش خواهد بود. بدیهی است اگر فرد به این درجه از معرفت نرسد، به خدا توکّل نمی‌کند و اگر در ظاهر بر او توکّل ‌کند، در مقام عمل به لوازم آن پایبند نخواهد بود. با این بیان روشن شد که عوامل و لوازم توکّل به دو بخشِ «لوازم معرفتی» و «لوازم عملی» تقسیم‌شدنی است.

الف ـ لوازم معرفتی توکّل

انسان خردمند برای گرفتن وکیل، تا شناختش از فرد مورد نظر به درجه‌ای نرسد که او را از هر نظر شایسته و توانمند بیابد، هرگز او را به

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59636
صفحه از 291
پرینت  ارسال به