47
قرآن کتاب اخلاق

پس علی‌رغم دانشی که ممکن است در آن زمینه خدای سبحان به او عطا کرده باشد، به دلیل تسلط نداشتن بر تمام اسباب و مسببات و نداشتن علم و آگاهی به امور غیبی، در کارهای خود نه خُبره است و نه قدرت انجام آن را دارد، پس باید بر مبدئی که دانا و توانا است تکیه و اعتماد کند. بنابراین توکّل آن است که انسان در همه کارها، خود را نادان و ناتوان بداند و کار خود را به خدای دانا و توانا واگذار کند.۱

البته در معنای توکّل به خدا، حرکت و تلاش خردمندانه موکّل برای رسیدن به هدف، به جای چشم دوختن به یاری و دستگیری دیگران نهفته است. ازاین‌رو در تعریف برخی صاحب نظران آمده است: «اعتماد به آنچه نزد خداست و ناامیدی از آنچه نزد مردم است».۲ بنابراین انسان متوکّل پس از توکّل، بی حرکت و بدون تلاش نمی‌نشیند تا وکیل او یعنی خداوند کار او را به سامان برساند، بلکه توکّل با برنامه‌ریزی، تدبیر، تلاش و سعی متوکّل همراه است مگر آن که از دست انسان متوکّل هیچ کاری برنیاید؛ همانند ابراهیم علیه السلام هنگامی که در منجنیق نهاده شده بود تا به آتش افکنده شود. البته برخی این حالت را که از دست بنده کاری برنیاید و او به جای جزع و فزع، تسلیم امر پروردگار باشد «تفویض» یا واگذاری امر به خدا می‌دانند که مرتبه‌ای پایین‌تر از مرتبه توکّل است.۳

1.مراحل اخلاق در قرآن، ص۳۶۳.

2.ر.ک: نهایة الارب فی فنون الادب، ج۵، ص۲۷۴.

3.ر. ک: نضرة النعیم، ج۴، ص۱۳۷۹.


قرآن کتاب اخلاق
46

عجز و ناتوانی و ابراز آن را لازمه توکّل برشمرده و توکّل بر خدا را به معنای بریدن از غیر خدا و اتصال به خدا و اعتماد بر او ‌دانسته است.۱ البته گاهی «وکالت» به معنای «کفالت» دانسته‌ شده است ولی به نظر می‌رسد وکالت اعم از کفالت است؛ زیرا هر وکیل، کفیل هست، اما هر کفیلی را نمی‌توان وکیل خواند.۲ اما تفاوت «تفویض» با «توکیل» در آن است که در تفویض، تمام امر بر عهده دیگری قرار داده می‌شود و اختیار از خود سلب می‌گردد اما در توکیل، اختیار و جایگاه موکّل محفوظ است.۳ واژه «وکیل» نیز به معنای کسی است که اعتماد بر او و واگذاری امور به او تحقق خارجی یافته است. در این میان، خداوند مصداق تمام و کمال وکیل است که در تمام امور بر وکالت بندگانش قادر و حکیم است. ازاین‌رو یکی از نام‌های نیکوی او «وکیل» است و کسی جز او وکیل علی‌الاطلاق نیست.

معنای اصطلاحی توکّل

توکّل در اصطلاح، یعنی تکیه و اعتماد به خدا برای به نتیجه رسیدن کارها و جلب سود و دفع زیان در امور دنیا و آخرت.۴ توکّل، یکی از مراحل سلوک الی‌الله است و «وکیل» کسی است که از سوی موکّلِ خود، تدبیر و سرپرستی کاری را بر عهده می‏گیرد. و غالباً کسی وکیل می‌گیرد که در انجام آن کار «خُبره» نیست و یا «توان» آن را ندارد.

1.مجمع البحرین، ج۵، ص۴۹۳.

2.مفردات ألفاظ القرآن، ص۸۸۲.

3.التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱۳، ص۱۹۳.

4.نضرة النعیم، ج۴، ص۱۳۷۸.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59645
صفحه از 291
پرینت  ارسال به