صاحبنظران و از جمله راغب در مفردات اضافه میکند که «عزّت حالتی در انسان است که نمیگذارد مغلوب شود».۱
بر این اساس «عزّت نفس» توانمندی یا توانی است که اگر فردی آن را در درون خود بیابد و احساس کند، خود را از اظهار ذلّت، نیاز و وادادگی در برابر دیگران نگاه میدارد.
کاربردشناسی عزّت در قرآن و حدیث
واژه «عزّت» در متون دینی به چند معنا از جمله «صلابت» و «قاهریت»،۲ «غلبه»،۳ «نادری» و «نایافتنی»۴ و نیز در مطلق «صعوبت و سختی»۵ و «غیرت و حمیّت»۶ به کار رفته است اما در اغلب موارد، «عزّت» به معنای «توانمندِ همیشه پیروز» است.۷ به همین دلیل، عزیز واقعی و توانمند همیشه پیروز و شکستناپذیر، فقط خداست؛ کسی که عزّتش اصیل است و آن را از دیگری نگرفته است. این حقیقت موجب شده است که خدای متعال، تمام عزّت را به ذات مقدس خود اختصاص دهد و فرماید: «هر که عزّت بخواهد، بداند همه عزّت از آنِ خداست».۸
1.مفردات الفاظ القرآن؛ لسان العرب: واژۀ «العزّة»: «العزة حالة مانعة للانسان من أن یُغلَب».
2.مانند: یوسف، آیات ۷۸ و ۸۸: (یا أیهَا الْعَزِیزُ...).
3.مانند: ص: ۲۳: (وَ عَزَّنِی فِی الْخِطابِ).
4.مانند: فصلت: ۴۱: (وَ إِنَّهُ لَکتابٌ عَزِیزٌ).
5.مانند: توبه: ۱۲۸: (عَزِیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ).
6.مانند: ص: ۲: (بل الَّذِینَ کفَرُوا فِی عِزَّةٍ وَ شِقاقٍ).
7.الجوهر الثمین فی تفسیر الکتاب المبین، ج۶، ص۲۲۲.
8.فاطر: ۱۰: (مَنْ کانَ یریدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمیعا).