31
قرآن کتاب اخلاق

عزّت نفس

(مَنْ کانَ یُریدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمیعاً).۱

هر که عزّت بخواهد، بداند که همه عزّت از آنِ خداست.

واژه‌شناسی عزّت

«عزیز» از ماده «عزّ‏» به معنای شدت و قوّت و صلابت است و چیزی که غلبه و نفوذناپذیری و پیروزی در پی دارد.۲ بین دو واژه «عزّت» و «قدرت»، قرابت معنایی نزدیکی وجود دارد؛ یکی به معنای «توانمندی» و دیگری به معنای «نیرومندی» است. با این حال توانمندی اعم از نیرومندی است؛ یعنی هر نیرومندی، توانمندی نیز است؛ اما چه بسا توانمندی که مقصود از آن نیرومندی نیست.

نکته دیگری در واژه «عزّت»، توانی است که در آن شکست راه ندارد و حتماً پیروزی و رسیدن به مقصود را به دنبال دارد. لذا برخی

1.فاطر: ۱۰.

2.ر.ک: الصحاح، ج۳، ص۸۸۵؛ النهایة فی غریب الحدیث، ج۳، ص۲۸۸؛ لسان العرب، ج۵، ص۳۷۴.


قرآن کتاب اخلاق
30

اصلاح رفتار انسان با نفس خویش، اهمیت والایی دارد؛ زیرا اصلاح رفتار انسان در دیگر حوزه‌های رفتاری، یعنی رفتار با خدا، هم‌نوعان و طبیعت، مترتب بر اصلاح رفتار با خود اوست. بنابراین فضایل اخلاق فردی را که با اصلاح رفتار انسان با خودش ارتباط محکمی دارد، مقدم ساختیم. اما از آن جا که اهمیت تمام فضایل اخلاقی فردی، یکسان نیست، از میان آنها چند فضیلت که اهمیت بیشتری دارند بررسی می‌کنیم: عزّت نفس، توکّل، صبر، شرم یا حیا، و پاکدامنی یا عفت از مهمترین فضائل اخلاقی فردی هستند که بدانها خواهیم پرداخت.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59615
صفحه از 291
پرینت  ارسال به