هنگام توانمندی بر انتقام، و پاسخ بدی را به خوبی دادن، از وسیعترین ابواب تربیت الهی است.۱
دوم آن که خداوند میخواهد به واسطه بخششِ فردی که به او ستم شده، رحمت خود را بر او نازل کند و او را به پاداشی بس بزرگ برساند؛ پاداشی که ذات مقدسش آن را عهدهدار شده و در چند آیه به آن تصریح کرده است.۲ علامه طباطبایی در تفسیر آیه (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أزْواجِکمْ وَ أوْلادِکمْ عَدُوًّا لَکمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ)۳ مینویسد:
[ممکن است] معنایش این باشد که اگر شما مؤمنان، از خطا و دشمنی زنان و فرزندان خود چشمپوشی کنید، خدای تعالی هم با شما به مغفرت و رحمت خود معامله میکند. در این صورت، این جمله، وعده زیبایی است که خداوند در مقابل رفتار نیکشان به آنها داده است.۴
البته شبیه این وعده را در سوره نور نیز تصریح کرده و فرموده است: «باید ببخشند و چشم بپوشند؛ آیا دوست ندارید خدا شما را بیامرزد؟!».۵
1.الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج۷، ص۴۱۶: «ذو هذه من أوسع أبواب التربیة الربانیة أن یواجه السوء بحسن علی قدرة: (ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَینَک وَ بَینَهُ عَداوَةٌ کأنَّهُ وَلِی حَمِیمٌ)».
2.شورا: ۴۰: (فَمَنْ عَفا وَ أصْلَحَ فَأجْرُهُ عَلَی اللَّهِ).
3.تغابن: ۱۴: «ای اهل ایمان! بعضی از همسران و فرزندان شما دشمن شما هستند. از آنها دوری کنید و اگر گذشت کنید و چشم بپوشید و ببخشید، خدا بخشنده و مهربان است».
4.ر.ک: ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۹، ص۵۱۶.
5.نور: ۲۲: (وَ لْیعْفُوا وَ لْیصْفَحُوا أ لا تُحِبُّونَ أنْ یغْفِرَ اللَّهُ لَکمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ).