253
قرآن کتاب اخلاق

۱. این آیه به مطلوبیت بخشش گناهکار دلالت دارد هر چند فرد خطاکار طلب بخشش نکرده باشد.۱ به عبارت دیگر، برای بخشش گناه دیگران نباید منتظر درخواست عفو او بود. آنچه مهم است، تقویت روابط حسنه و ایجاد صمیمیت بیشتر بین برادران ایمانی است. ازاین‌رو آن گاه که از سوی خطاکار درخواست بخششی صورت نگرفته است، بخشش ارزشمندتر است؛ زیرا در ایجاد محبّت و صمیمیت تأثیرگذارتر است و بر بزرگواری بخشنده، بیشتر دلالت دارد.

۲. عفو در دو حالت مصداق می‌یابد: نخست آن گاه که عقاب یا تلافی رفتار خطاکار در دنیا ممکن نباشد و با این حال، گناهکار در قیامت بازخواست نشود و از گناهش صرف نظر شده و بخشیده شود و به انتقام از او در روز واپسین رضایت داده نشود. دوم وقتی است که انتقام و تلافی خطای گناهکار ممکن باشد و با این حال، از مجازات او صرف نظر شود و مورد عفو قرار گیرد. بدیهی است کسی که علی رغم قدرت و توانایی می‌بخشد، کمال نفسانی خود را بیشتر به فعلیت می‌رساند. البته در بیشتر مصادیقِ عفو که در کلام مفسران و روایات پیشوایان دینی بدان اشاره شده است، به عفو هنگام قدرت توجه بیشتر و به ارزشمندی اخلاقی آن، تأکید زیادتری شده است.

۳. عفو و بخشش هنگام قدرت، فواید دیگری نیز به همراه دارد. این رفتار پسندیده، علاوه بر آنچه بیان شد در حقیقت، نوعی به‌جا آوردن شکر قدرت خداداد است. امام علی علیه السلام در این باره می‌فرماید:

1.ر.ک: التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۵۹۴.


قرآن کتاب اخلاق
252

غیظ است و این دلیلی بر ارزشمندی بیشتر عفو نسبت به کظم غیظ است. اگر انسان بر خشم خود مسلط نباشد، به فرد خطاکار آزار می‌رساند و به او آسیب وارد می‌کند. در این صورت، نوبت به عفو نمی‌رسد. اما اگر بر خشم خویش چیره شود، پس از فروکش کردن آن، نوبت به عفو می‌رسد. هر چند بسیارند افرادی که بر خشم خویش چیره می‌شوند اما فرد خطاکار را نمی‌بخشند و او را عفو نمی‌کنند.

اما مرتبه نیکی و احسان، پس از این دو است و نسبت به آنها ارزشی والاتر دارد و از بزرگواری حداکثری فرد نیکوکار حکایت می‌کند. برخی از مفسران در معنای احسان گفته‌اند: «احسان، نیکی به کسی است که به تو بدی کرده است ولی نیکی به کسی که به تو احسان کرده، تجارت و مقابله به مثل است».۱ بنابراین کسی که علاوه بر فرو بردن خشم خود، گناهکار را می‌بخشد و در تلافی خطایش به او نیکی می‌کند، در قله بزرگواری ایستاده است؛ حقیقتی که در کلام پیامبر خدا صلی الله علیه و آله این‌ گونه منعکس شده است:

عَلَیکم بِالعَفوِ؛ فَإنَّ العَفوَ لا یزیدُ العَبدَ إلّا عِزّا، فَتَعافَوا یعِزَّکمُ اللّهُ.۲
بر شما باد گذشت؛ زیرا که گذشت جز بر عزّت بنده نمی‌افزاید. پس از یکدیگر گذشت کنید تا خداوند شما را عزّت بخشد.

چند نکته در باره عفو

در این جا ذکر چند نکته در باره عفو، خالی از فایده نیست:

1.همان.

2.الکافی، ج۲، ص۱۰۸، ح۵؛ منتخب میزان الحکمة، ج۲، ص۶۹۸، ح۴۳۲۶.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59804
صفحه از 291
پرینت  ارسال به