249
قرآن کتاب اخلاق

هر بدی را مجازاتی است همانند آن، ولی هر کس ببخشد و راه آشتی در پیش گیرد، مزدش با خداست؛ زیرا که او ستمکاران را دوست ندارد.

این آیه زیبا، انسان را به بخشش و صلح و آشتی بین هم‌نوعان فرا می‌خواند و از آن جا که پاداش آن را بر عهده ذات مقدس پروردگار می‌داند، بزرگی و اهمیت این رفتار پسندیده را اشاره کرده است. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در معنای این آیه فرموده است:

إذا عَنَّت لَکم غَضبَةٌ فَادرَؤوها بِالعَفوِ؛ إنَّهُ ینادی مُنادٍ یومَ القِیامَةِ: مَن کانَ لَهُ عَلَی اللّهِ أجرٌ فَلْیقُمْ، فَلا یقومُ إلّا العافُونَ، ألَم تَسمَعوا قَولَهُ تَعالی: (فَمَن عَفا وأصلَحَ فَأجرُهُ عَلَی اللّهِ).۱
هر گاه خشمی برای شما پیش آمد، با عفو و گذشت آن را از خود دور کنید؛ زیرا در روز رستاخیز آوازدهنده‌ای جار می‌زند: هر که به گردن خدا مزدی دارد، برخیزد. و کسی جز بخشایندگان برنخیزند. آیا سخن خداوند متعال را که می‌فرماید «پس، هر که ببخشد و آشتی ورزد، مزدش با خداست» نشنیده‌ا‌ید؟

همچنین در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است:

إذا کَانَ یَومُ القِیامَةِ نادی مُنادٍ: مَنْ کانَ أجرُهُ عَلَی اللّهِ فَلیَدخُلِ الجَنَّةَ.۲
هنگامی که قیامت فرا رسد منادی ندا دهد: هر کس پاداشش بر عهده خداست، به بهشت داخل می‌شود.

1.اعلام الدین، ص۳۳۷؛ منتخب میزان الحکمة، ج۲، ص۶۹۸، ح۴۳۲۴.

2.شعب الایمان، ج۶، ص۳۱۵، ح۸۳۱۳؛ مجمع البیان، ج۹،ص ۵۸.


قرآن کتاب اخلاق
248

در حالی که به روی خود نیاوردم، یا این که آن صفحه‏ای را که گناه و جرم او را در آن ثبت کرده بودم ورق زدم و به صفحه دیگر رد شدم. معنای پایانی، از ورق زدن کتاب گرفته شده، گویا کتاب خاطرات او را ورق زده است.۱ امام زین العابدین علیه السلام در معنای عبارت (فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ)۲ فرموده است: «یعنی بخشش بدون عتاب».۳

جایگاه عفو

نیاز انسان به هم‌نوع خویش و ضرورت زندگی اجتماعی برای او از یک سو، و تفاوت‌های متنوع آنان با یکدیگر از سویی دیگر، جایگاه و اهمیت عفو و بخشش از خطاهای یکدیگر را نشان می‌دهد؛ زیرا برقراری رابطه دوستانه و صمیمی بین هم‌نوعان بدون عفو و گذشت، امکان ندارد. در این میان، آیات فراوانی که متضمن توصیه‌ها و راهکارهای ایجاد رابطه صمیمی و پایدار بین مؤمنان است، اهمیت فراوان این موضوع را از منظر قرآنی حکایت می‌کند؛ مانند آیاتی که عفو و صفح را در تعاملات برادران ایمانی، بارها توصیه کرده است.۴ آیه ذیل یکی از آیاتی است که عفو را رفتاری خداپسندانه و با پاداشی بزرگ، معرفی کرده است:

(وَ جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أصْلَحَ فَأجْرُهُ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمینَ).۵

1.ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۲، ص۱۹۰؛ ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۲۸۰ و ج۱۹، ص۵۱۶.

2.حجر: ۸۵.

3.تفسیر نور الثقلین، ج‏۳، ص۲۷؛ الأمالی، صدوق، ص۱۳۲، ح۱۲۱ (به نقل از امام رضا).

4.بقره: ۱۰۹: (فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّی یأتِی اللَّهُ بِأمْرِهِ)؛ زخرف: ۸۰: (فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَ قُلْ سَلام).

5.شورا: ۴۰.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59630
صفحه از 291
پرینت  ارسال به