247
قرآن کتاب اخلاق

در قرآن کریم «عفو» از صفات بارز خداوندی دانسته شده است اما در آیات متعدد دیگر، فضیلتی اخلاقی برای انسان در نظر گرفته و تلبّس به آن را به مؤمنان توصیه کرده است. در این نوشتار، صفت اخلاقی عفو برای انسان را مطرح و بحث درباره عفو پروردگار را به جای خود موکول می‌کنیم.

تفاوت «عفو» و «صفح»

(فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّی یأْتِی اللَّهُ بِأمْرِهِ).۱

«صفح» را به معنای «پهنا و روی هر چیزی» دانسته‌اند لذا به سطح کاغذ «صفحه» می‌گویند چون پهنای آن است.۲ معنای صفح «ترک کردن و منصرف شدن» است لذا «صَفَحتُ عَن فلانٍ» به معنای «از گناه فلانی چشم‌پوشی کردم» است.۳

در تفاوت معنایی «عفو» و «صفح» گفته شده است که صفح، یک مرتبه برتر و بلیغ‌تر از عفو است؛۴ زیرا در عفو، شماتت و مذمّت زبانی نفی نشده است اما در صفح، علاوه بر بخشش خطا، به خطاکار روی خوش نشان داده می‌شود و در واقع، خطای او فراموش می‌شود و هیچ نوع شماتتی نسبت به او انجام نمی‌شود. پس معنای صفح عبارت است از: روی خوش نشان دادن به خطاکار؛ یعنی علاوه بر این که او را عفو کردم، به او روی خوش هم نشان دادم، یا این که صفحه روی او را دیدم

1.بقره: ۱۰۹.

2.ر.ک: العین، ج۳، ص۱۲۲.

3.ر.ک: الصحاح، ج۱، ص۳۸۲؛ العین، ج۳، ص۱۲۲.

4.ر.ک: فروق اللغة، ص۳۶۲.


قرآن کتاب اخلاق
246

بین فردی را محکم و استوار می‌کند «عفو» است. این فضیلت اخلاقی از مهم‌ترین صفات در روابط بین فردی تلقی می‌شود و جنبه تربیتی بالایی نیز دارد.

واژه‌شناسی عفو

«عَفُوّ» (بخشاینده/ درگذرنده)، بر وزن فَعول از مادّه «ع ف و» دو معنا دارد: ترک و فرو گذاشتن چیزی؛ جستن چیزی.

عفو، یعنی بخشایش خدای متعال نسبت به بندگانش، که از معنای نخست است، و نیز فرو گذاشتن ایشان از سوی اوست که از روی بخشش خود، ایشان را کیفر نمی‏دهد.۱

فراهیدی می‌نویسد: «عفو آن است که از عقوبت کسی که مستحق عقوبت است صرف نظر کنی. همچنین معنای دیگر آن ”معروف“ است و لذا ”عُفاة“ را به معنای کسی که جویای معروف یا نیکی است می‌دانند».۲ اما حقیقت این است که «عفو» به معنای صرف نظر کردن از چیزی است که اقتضای توجه و نظر دارد. البته صرف نظر کردن می‌تواند به امور گوناگونی متعلق باشد که هر یک از آنها از مصادیق عفو خواهند بود. برای مثال، صرف نظر کردن از گناه، عقاب، عمل یا توجه، هر یک پیامد خاص خواهد داشت؛ صرف نظر کردن از گناه، موجب پاکی، صرف نظر کردن از عمارت و آبادانی، باعث اندراس و کهنگی، صرف نظر کردن از توجه به موها، عامل بلندی و ژولیدگی می‌گردد.۳

1.دانش‌نامۀ عقاید اسلامی، ج‏۶، ص۳۹۵.

2.العین، ج۲، ص۲۵۸؛ معجم مقاییس اللغة، ج۴،ص ۵۶.

3.التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج‏۸، ص۱۸۱.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59603
صفحه از 291
پرینت  ارسال به