زیرا میفرماید: ”من نزد گمان بندهام به خودم هستم؛ اگر خوب باشد، خوبی را و اگر بد باشد، بدی برایش مقدر میکنم“».۱
این حدیث شریف ما را بر آن میدارد که نه تنها در باره اعمال عبادی خود بلکه در امور دنیوی و مقدراتی که پروردگار برای بندگانش رقم میزند، به خداوند خوشگمان باشیم تا خدا نیز خیر و خوبی مقدر فرماید و از بدنیّنی و سوء ظن به او جداً پرهیز کنیم تا مطابق همان گمان بد، بدی را نصیبمان نگرداند.
حضرت صادق علیه السلام در تبیین آیه ۲۳ سوره فصّلت۲ فرمودهاند:
برای مؤمن، شایسته است که از خدا طوری بترسد که گویا به آتش خواهد افتاد، و چنان به خدا امیدوار باشد که گویا از اهل بهشت است؛ زیرا خداوند میفرماید: (ذلِکمْ ظَن الَّذِی ظَنَنْتُمْ بِرَبِّکم).
سپس فرمودند: «خداوند به گمان بنده خود توجّه دارد، اگر بنده به خدا خوشگمان باشد، خدا نیز به او نیکی میکند و اگر بنده به خدا بدگمان باشد، خدا در بارهاش بدی خواهد فرمود».۳
۲. خوشگمانی به خود
از ابعاد خوشگمانی، خوشگمانی به نفس خویش است. این بُعد از خوشگمان بودن، به دو نوع تقسیم میشود. نوع نخست آن حُسن ظن به خویش در انجام امور است. به نظر میرسد این خوشگمانی که به