با کسانی خواهد بود که خدا نعمتشان داده است، چون انبیا، صدّیقان، شهیدان و صالحان. و اینان چه نیکو رفیقانند»۱.۲ علی بن ابراهیم در تفسیر خود از امام باقر علیه السلام نقل میکند:
مصداق «نبیّین» محمد مصطفی، «صدیقین» علی مرتضی، است و مصداق «شهداء» حسنین، «صالحین» امام زین العابدین تا امام حسن عسکری و از «حَسُنَ اُولئِک رَفِیقاً» مهدی هادی صاحب الزمان ـ علیه صلوات اللَّه الملک المنّان.۳
در حدیثی مشهور از حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله نقل است: «المَرءُ مَعَ مَن أحَبَّ؛۴ هر کس با کسی که دوستش دارد همراه خواهد بود». به نظر میرسد مقصود از این حدیث نبوی، در حقیقت همان آیات پیشگفته است؛ یعنی انسانها در قیامت، با کسانیکه دوستشان دارند، در فکر و واقعیت، با آنها مأنوس و همراهند و اطاعت آنها را بر خود هموار میکنند، محشور میشوند. به دلیل محشور شدن با محبوب و کسیکه اطاعتش را بر خود فرض کردهایم، امیر سخن علی بن ابیطالب علیه السلام مسلمانان را به مراقبت در انتخاب اولیا هشدار میدهد و میفرماید:
إیاک أنْ تُحِبَّ أعْداءَ اللَّهِ، أو تُصْفِی وُدَّک لغَیرِ أولیاءِ اللَّهِ ، فإنّ مَن أحَبَّ قَوماً حُشِرَ مَعهُم.