223
قرآن کتاب اخلاق

دریافت حقیقت محروم می‌سازد. لذا قرآن کریم در بیان چرایی درخواست نامشروع زلیخا از یوسف می‌فرماید: «زنان شهر گفتند: زنِ عزیز از غلام خود کام خواسته و محبّت او بر دلش پرده افکنده است. ما وی را در گمراهی آشکار می‌بینیم».۱امام باقر علیه السلام در تفسیر عبارت (قَدْ شَغَفَها حُبّاً) در این آیه می‌فرماید: «عشق یوسف، زلیخا را از مردم در حجاب (بی خبری) کرد، چندان که جز به یوسف نمی‌اندیشید؛ زیرا حجاب، به معنای ”شغاف“ است و ”شغاف“، حجاب و پرده دل است».۲

نتیجه آن که انسان باید ولی نعمت حقیقی و کمال مطلق را بشناسد و دل در گرو محبّت او بسپارد تا اطمینان یابد هرگز از این محبّت و شیفتگی زیانی متوجه او نمی‌شود و سعادت ابدی و حقیقی را با دوستی ذات بی‌نهایت پروردگار به دست می‌آورد.

صداقت در دوستی

از نشانه‌های صداقت در دوستی، تبعیت و پیروی از خواسته‌ها و دستورات محبوب و تلاش برای جلب خشنودی اوست. بی گمان کسی که ادعای دوستی می‌کند، برای به دست آوردن خشنودی محبوب خود تردید نمی‌کند، خشنودی او برایش لذّت‌آفرین و ناراحتی او برایش رنج‌آور است. دوست، همواره در صدد تأمین رضایت محبوب خویش است و با دوستان او دوستی و با دشمنانش دشمنی می‌کند؛ حقیقتی که در متون قرآنی و روایی ما نمونه‌های بسیار دارد و با عناوینی چون

1.یوسف: ۳۰.

2.ر.ک: تفسیر القمّی، ج،۱ ص۳۵۷.


قرآن کتاب اخلاق
222

اما به هنگام تعارض خواست خدا با تمایلات خودشان، به سراغ خواسته‌های خود روان می‌شوند، با تندی سرزنش و به عواقب ناخوشایند، تهدیدشان می‌کند.۱ در آیه دیگری، برتری دوستی غیر خدا نسبت به دوستی خدا را با فسق برابر دانسته می‌فرماید:

امام علی علیه السلام در بیانی صریح، مؤمنان را از ‌دوستی دشمنان خدا برحذر می‌دارد و هشدار می‌دهد: «مبادا دشمنان خدا را دوست بداری، یا دوستیت را نثار کسی به جز دوستان خدا کنی که هر کس مردمی را دوست بدارد با آنان محشور شود».۲

نظارت و مراقبت از دوستی، ازآن‌رو لازم است که محبّت و دوستی شدید، چشمان حقیقت‌بین را کور می‌کند، آدمی را از راه راست و

1.عذاب خدا متوجه متخلفان می‌شود و در عین حال، فتح و ظفر به وسیلۀ مؤمنانی دیگر نصیب پیامبر خدا خواهد شد، چه آنان همراهی کنند یا از یاری خدا و رسولش دست بردارند به دلبستگی‌های خود مشغول شوند (ر.ک: ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۱۱، ص۵۰؛ المیزان فی تفسیر القرآن، ج۹، ص۲۰۹ با استناد به آیۀ ۵۴ سورۀ مائده).

2.میزان الحکمة، ج۲، ح۳۲۲۰؛ غرر الحکم، ح۲۷۰۳: «إیاک أنْ تُحِبَّ أعْداءَ اللّهِ، أو تُصْفِی وُدَّک لغَیرِ أولیاءِ اللّهِ، فإنّ مَن أحَبَّ قَوماً حُشِرَ مَعهُم».

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59575
صفحه از 291
پرینت  ارسال به