همان گونه که مشاهده میشود تمام آنچه به عنوان مهربانی و ملاطفت مطرح است، از جنس رفتار جوارحی است. ازاین رو با اطمینان میتوان مودّت و دوستی را که در قلب مسکن میگزیند، از مهربانی که در رفتار متجلی میشود، تفکیک کرد و مهربانی و نیکی به همنوعان را متوقف بر محبّت قلبی ندانست. در این جا ذکر دو نکته خالی از فایده نیست:
۱. اگرچه ممکن است رفتار نیک، برخاسته از محبّت قلبی نباشد ولی میتواند نقطه آغازی برای ابراز محبّت به همنوع و ایجاد محبت در قلب او به شمار آید و محبّتآفرین باشد. از امام سجاد علیه السلام نقل است:
أوحی الله ـ عزّ و جلّ ـ إلی موسی علیه السّلام: حببنی إلی خلقی، و حبب خلقی إلیّ. قال: یا ربّ کیف أفعل؟ قال: ذکرهم آلائی و نعمائی لیحبونی.۱
خدای عزیز و جلیل به موسی علیه السلام فرمود: مرا نزد بندگانم محبوب گردان. موسی پرسید: پروردگارا! چگونه این کار را انجام دهم؟ فرمود: نعمتهای مرا به آنان یادآوری کن تا دوستم داشته باشند.
در بحث «محبّت اختیاری یا غیر اختیاری» به برخی رفتارهای محبّتآفرین اشاره کردیم. هدیه دادن،۲ حُسن ظن یا خوشگمانی،۳