وی در ادامه، نکته دیگری را نیز خاطر نشان میکند. علامه طباطبایی حدس میزند «مشی»، کنایه از زندگی باشد؛ یعنی فروتنی در راه رفتن مؤمنان، در حقیقت اشاره به کسانی دارد که در زندگی خود فروتنی را سرلوحه رفتارهای خود قرار دادهاند و در تمام امور خود از تکبّر به دورند.۱
اما حقیقت این است که برخی ویژگیهای اخلاقی انسان، در رفتارهای او منعکس میشود. عمل راه رفتن، اصالتاً از نظر ارزشی خنثی است؛ یعنی نمیتوان برای راه رفتن که عملی جوارحی است، ارزش مثبت یا منفی در نظر گرفت. اما اگر ویژگی اخلاقی صاحب عمل، تکبّر یا تواضع باشد، آن ویژگی در عمل خُنثای راه رفتن او تأثیر میگذارد و به آن ارزش مثبت یا منفی میدهد. بنابراین باید مراقب بود تا رذایل اخلاقی، رفتارهای خنثی را نیز زشت و ناپسند نکند. در تفسیر نمونه میخوانیم:
ملکات اخلاقی همیشه خود را در لابهلای اعمال و گفتار و حرکات انسان نشان میدهند، تا آن جا که از چگونگی راه رفتن یک انسان میتوان با دقت و موشکافی به قسمت قابل توجهی از اخلاق او پی برد.۲
در واقع نخستین توصیفی که از «عِبادُ الرَّحْمن» شده است، نفی کبر و غرور و خودخواهی است که در تمام اعمال انسان و حتی در کیفیت راه رفتن او آشکار میشود.