برای آنها جدید است. البته خداوند در این آیه و آیات مشابه، لذّت بهشتیان را از این نعمت، به دلیل مستور و محفوظ بودن همسران بهشتی از چشم نامحرمان میداند، نه به اشتراک گذاشتن آنها. لذا در سوره الرحمن میفرماید:
(فیهِنَّ خَیراتٌ حِسانٌ حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیام).۱
در آنها همسرانی خوشصورت و نیکوسیرت است، حوریانی که در سراپردههای خود مستورند.
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد: «”خیام“ جمع ”خیمه“ است که در زبان فارسی نیز به آن خیمه گویند. این که فرمود ”حوریان مقصور در خیمههایند“ معنایش این است که آنان از دستبرد اجانب محفوظاند، زنانی مبتذل نیستند تا غیر شوهرانشان نیز بتوانند آنها را تماشا و از آنان کامجویی کنند».۲ بنابراین مردان آنها هم راهی برای رؤیت یا کامجویی از همسر دیگری ندارند.
پس اگر با اشتراک گذاشتن بهرهمندی و لذّتجویی از زنان، دستیابی به لذّت پاک و حداکثری ممکن بود، خداوند از فراهم آوردن آن در بهشت و تجویز آن ناتوان نبود و کسی یارای مخالفت یا عیبجویی نداشت. در پایان میتوان نتیجه گرفت که راهکار کامیابی پاک و هر چه بیشتر، جز از رهگذر حجاب و پوشش بدن و نگاه برای مرد و زن، شدنی نیست و راه جلوگیری از تکراری شدن لذّتها، انحصاری بودن همسر و مستور ماندن از نگاه دیگران است.