157
قرآن کتاب اخلاق

اختصاص حداکثری همسر برای شوهر خود و مستور بودن او از بیگانه، از مشخصه‌های آن است. پیامد حجاب در جوامعی که به آن پایبندند، هم برای مردان و هم برای زنان مبارک است که به اختصار بدان اشاره می‌کنیم:

پیامد حجاب زنان برای مردان: از آن جا که در جوامع پایبند به حجاب، ارتباط نامشروع مرد و زن بیگانه فراهم نیست، زنان، علاقه‌مندی به خودآرایی را فقط برای همسر خود ابراز می‌دارند که برای همسرانشان نیز مطلوب است. همچنین با وجود حجاب، لذّت و بهره جنسی مردان از زنان دیگر، حتی با نگاه نیز ممکن نیست. از‌این‌رو او به همسر خود راضی و از تمکین او به لذّت کافی دست پیدا می‌کند. البته گاهی برای مردان شرایط کامیابی از زنان بیگانه فراهم می‌شود که به خویشتن‌داری و کنترل نفس نیاز است که با قدرت ایمان و تقوا شدنی است.

پیامد حجاب برای زنان: فراهم نبودن لذّت‌جویی از غیر همسر برای مردان، باعث می‌شود زنان به کامیابی از همسران خود خشنود و به آنان حریص باشند. این امر میل به خودنمایی را در زنان می‌کاهد و چون ارتباط با مردان بیگانه در سطح وسیع فراهم نیست، جسارت خودنمایی در برابر آنها نیز از او سلب می‌شود. نتیجه این دو نوع پیامد، دلبستگی بیشتر زن و شوهر به یکدیگر، و محفوظ و مستحکم و گرم ماندن کانون خانواده است.

قرآن کریم این راهکار را در جهان آخرت و بهشت نیز ساری و جاری دانسته است؛ یعنی علی‌رغم توصیف بسیار حیرت‌انگیز قرآن از زیبایی زنان بهشتی، محصور بودن در قلمرو همسر خویش و نیز مستور بودن از نگاه دیگران را شاخصه آنها می‌داند. در سوره الرحمن می‌فرماید:


قرآن کتاب اخلاق
156

است؛ یعنی اگر جامعه‌ای بخواهد عفاف و پاکدامنی در آن حکم‌فرما باشد راهی جز اصلاح ارتباط بین زن و مرد و نیز به حد‌اقل رساندن آن ندارد؛ و اگر از رابطه میان زن و مرد در جامعه گریزی نباشد، باید بر اساس حدود شرعی و اخلاقی تنظیم و سامان یابد؛ زیرا بدون تدوین چارچوب مشخص مبتنی بر آموزه‌های اخلاقی و دینی برای ارتباط با جنس مخالف، زمینه ‌فساد، فراهم و وقوع آن اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

خداوند، انسان و حتی حیوانات و نباتات را بر مبنای دو جنس نر و ماده آفریده و بین این دو، گرایش و تمایل قرار داده است، سپس برای انسان ازدواج را مشروعیت بخشید تا زمینه آرامش۱ آنان را فراهم و بقاء نسل آنان را تضمین کرده باشد.۲ ازاین‌رو از آغاز آفرینش، علاقه و گرایش بین دو جنس مخالف بوده و تا پایان نیز خواهد بود و چون انسان فطرتاً لذّت‌جوست و لذّت‌جویی حد‌اکثری نیز از اهداف همیشگی اوست، در تعامل با جنس مخالف نیز دائماً دنبال لذّت بیشتر است. در باره لذّت جنسی، آموزه‌های دینی سه ویژگی «پاک»، «مانا» و «در شأن حرمت انسانی» را پیشنهاد می‌کند و نیل به این لذّت را فقط در گرو ازدواج و رعایت حجاب با تعریف اسلامی آن می‌داند؛ حجابی که

1.روم: ۲۱: (وَ مِنْ آیاتِهِ أنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أنْفُسِکمْ أزْواجاً لِتَسْکنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِک لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ)؛ و یکی از آیات او این است که برای شما از خود شما همسرانی خلق کرد تا به سوی آنان میل کنید و آرامش گیرید و بین شما مودّت و رحمت قرار داد و در همین نشانه‌هایی است برای مردمی که تفکر کنند.

2.شورا: ۱۱: (فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأرْضِ جَعَلَ لَکمْ مِنْ أنْفُسِکمْ أزْواجاً وَ مِنَ الْأنْعامِ أزْواجاً یذْرَؤُکمْ فیهِ لَیسَ کمِثْلِهِ شَی‏ءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ)؛ او که پدید آورنده آسمان‌ها و زمین است، و از جنس خود شما برایتان همسرانی آفرید، و نیز برای چارپایان جفت خلق کرد، و به این وسیله نسل شما و چارپایان را زیاد کرد. هیچ چیزی مثل او نیست، و او شنوا و بینا است.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59945
صفحه از 291
پرینت  ارسال به