پرداخت مهریه و بر عهده گرفتن خرجی و نفقه برایشان حاصل گردد.۱ لذا پیامبر خدا صلی الله علیه و آله جوانان را مورد خطاب قرار داده میفرماید: ای جوانان! هر یک از شما استطاعت ازدواج دارد همسر بگیرد و هر کس از این کار ناتوان است روزه بگیرد. همانا روزه میل به نیاز جنسی را کم میکند.۲
بر اساس آنچه گذشت، آیه نخست، شانه خالی کردن از ازدواج را از ترس فقیر شدن در آینده، رد میکند و آنانی را که از ترس فقیر شدن در آینده ازدواج نمیکنند با وعده بینیازی تسلّی میدهد. سپس کسانی را که در حال حاضر فقیر و در امر ازدواج ناتوانند، تا زمان تمکّن مالی به صبر توصیه میکند؛ زیرا ازدواج مسئولیتآفرین است و ازدواج بی آن که مقدمات و زمینه مناسب آن فراهم باشد خردمندی نیست.۳ پس این آیه شریفه اشاره دارد که فقیر بودن مجوّز منکرات و فحشا نیست و در هر شرایطی حدود الهی باید رعایت شود. اما رعایت حدود الهی و مراقبت از عفّت و پاکدامنی با روزه، دشوار است و خداوند به دشواری آن آگاه است، لذا از آن با (و لیستعفف) که به معنای تلاش و مجاهده برای عفیف ماندن است، تعبیر فرمود.۴
بدیهی است مجاهده برای پاسداری از پاکدامنی تا زمانی که تمکّن مالی برای ازدواج فراهم شود باید ادامه داشته باشد؛ اما مقصود از تمکّن مالی، توان بالای مالی نیست، بلکه توان مالی در سطح پایین نیز کافی
1.التبیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۴۳۳؛ ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۱۵۷.
2.تفسیر الصافی، ج۳، ص۴۳۳: «قال النبی۹: یا معشر الشبان من استطاع منکم الباءة فلیتزوّج و من لم یستطع فعلیه بالصوم فانّ له وجاء».
3.ر.ک: تفسیر الصافی، ج۳، ص۴۳۳.
4.ر.ک: تفسیر القرآن الکریم، شبّر، ص۳۴۱.