145
قرآن کتاب اخلاق

الْکتابَ مِمَّا مَلَکتْ أیمانُکمْ فَکاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فیهِمْ خَیراً وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ الَّذی آتاکمْ وَ لا تُکرِهُوا فَتَیاتِکمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ مَنْ یکرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِکراهِهِنَّ غَفُورٌ رَحیمٌ).۱
پسران و دختران بی‏همسر و نیز بردگان و کنیزان شایسته و درستکار را همسر دهید و اگر تنگدست باشند خداوند از فضل خود آنها را بی‏نیاز می‏کند. خداوند گشایش‌دهنده آگاه است.

آنان که امکان ازدواج ندارند باید عفیف باشند تا خداوند آنان را از فضل خود بی‏نیاز کند و بردگانی را که خواهان بازخریدن خویشند اگر خیر و صلاح آنها را احساس می‏کنید بپذیرید و چیزی از مالی که خدا به شما داده است به آنها بدهید. و کنیزان خود را که می‏خواهند عفیف بمانند برای به دست آوردن مال دنیا به خودفروشی مجبور نکنید. هر کس آنان را به زنا مجبور کند، خداوند برای آنان که به اکراه وادار شده‏اند آمرزنده مهربان است.

راهکارهای قرآنی عفّت از شهوت جنسی

قرآن کریم در آیات مختلف، راهکارهایی را برای پاسداری از پاکدامنی افراد از حیث شهوت جنسی ارائه می‌کند. این راهکارها عبارت است از:

1.نور: ۳۲ و ۳۳.


قرآن کتاب اخلاق
144

کاربردشناسی عفّت در قرآن و حدیث

عفّت در قرآن کریم و احادیث نیز همانند علم اخلاق، در دو بُعد جنسی و مالی مطرح شده است. از امام علی علیه السلام نقل شده است: «هر گاه خداوند خوبی بنده‌ای را بخواهد، شکم و شرمگاه او را پاک نگه می‌دارد».۱ از امام باقر علیه السلام روایت است: «خداوند به چیزی برتر از عفّت شکم و شرمگاه، عبادت نشده است».۲

این دو روایت و روایات مشابه۳ که عفّت را به شکم و شهوت جنسی مرتبط کرده است، حاکی از آن است که خویشتنداری و پاکدامنی در این دو حوزه، عفّت خوانده می‌شود.

در ادامه، بر اساس کلام خداوند، عفّت در دو حوزه جنسی و مالی بررسی می‌شود.

عفّت جنسی

یکی از ابعاد پاکدامنی، پاکدامنی در شهوت است. قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید:

(وَ أنْکحُوا الْأیامی‏ مِنْکمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ إِمائِکمْ إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یغْنِیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ الَّذینَ یبْتَغُونَ

1.میزان الحکمة، ح۱۳۲۶۶: «إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیرا أعَفَّ بَطنَهُ و فَرجَهُ».

2.همان، ح۱۳۲۶۷: «ما عُبِدَ اللّهُ بِشَیءٍ أفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ».

3.ر.ک: همان، ح۱۳۲۸۷ و ۱۳۲۸۸.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59501
صفحه از 291
پرینت  ارسال به