دست دارد مانند کسانی است که عمل زشتشان در نظرشان زیبا جلوه کرده و پیرو هوای نفسانی خود شدهاند؟».۱
این آیات و نیز آیات مشابه،۲ به خوبی بیان میکنند وقتی عملی نزد شخص، زیبا جلوهگر شود، از انجام آن ابا نمیکند و همان رفتاری را که تا پیش از آن در نظرش زشت بود و از انجام آن شرم داشت، با زیبا جلوهگر شدنش به راحتی انجام میدهد و در واقع شرم و خجالت اولیه زدوده میگردد.
پیامد بیحیایی
همان گونه که گذشت، بیحیایی به منزله از بین رفتن اعتقاد به زشتی رفتارهایی است که بر اساس آموزههای دینی زشت هستند و نیز عدم اعتقاد به نظارت خدا و ملائکه مأمور ثبت و ضبط اعمال. و این هر دو، به منزله انکار دین است. امام صادق علیه السلام در تأثیر بیحیایی بر ایمان میفرماید:
لا إیمانَ لِمَن لا حیاءَ لَهُ.۳
کسی که شرم ندارد ایمان ندارد.
و نیز در بیان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله «حیا، زینت ایمان است»۴ و در بیان امام علی علیه السلام «حیا، کلید هر خوبی است».۵ از این احادیث شریف استنباط
1.محمد: ۱۴: (أ فَمَنْ کانَ عَلی بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ کمَنْ زُینَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أهْواءَهُمْ).
2.ر.ک: غافر: ۳۷: (وَ کذلِک زُینَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَ صُدَّ عَنِ السَّبیلِ وَ ما کیدُ فِرْعَوْنَ إِلأ فی تَبابٍ)؛ و این گونه رفتار زشت فرعون در نظرش زیبا مینمود، و از راه حق و خداپرستی دور میشد و اندیشههای ناروا و مکر و تدبیرش جز بر زیان و هلاکتش به کار نیامد.
3.الکافی، ج۲، ص۱۰۶.
4.مستدرک الوسائل، ج۱، ص۴۸۸، ح۱۲۴۴: «ألحَیاءُ زینَةُ الإِسلامِ؛ حیا زینت اسلام است».
5.غرر الحکم، ح۲۹۵: «ألحَیاءُ مِفتاحُ کُلِّ الخَیر؛ حیا، کلید همه خوبی هاست».