137
قرآن کتاب اخلاق

فرهنگی غرب به وضوح مشاهده می‌شود. با از بین بردن اعتقاد به زشتی عمل، مهم‌ترین اقدام برای از بین بردن حیای فرد و به دنبال آن حیای جامعه شکل می‌گیرد و عملیاتی می‌شود. اشاعه فحشا در جامعه، به مرور نسبت به زشتی آن حساسیت‌زدایی می‌شود و سپس قبح عمل زشت را در نظر افراد جامعه کم و آن را از رفتار نابه‌هنجار به صورت رفتاری عادی و هنجار اجتماعی تبدیل می‌کند. این عملکرد، در تضعیف ایمان و اعتقاد به زشتی عمل و از بین بردن آن باور، تأثیر مستقیم خواهد داشت. پس آن گاه که زشتی عمل از بین رود و ناهنجاری اجتماعی به هنجار تبدیل شود دیگر ارتکاب آن ناپسند نیست و موجب بی‌آبرویی نمی‌شود. بنابراین با اشاعه فحشا در حقیقت در گستره زمانیِ نه چندان طولانی، به هر سه رکن حیا آسیب وارد می‌شود و فرهنگ مبتنی بر آموزه‌های دینی جامعه دچار تغییر و تحوّل می‌گردد.

برای تغییر و تحوّل در باورها نسبت به زشتی رفتارهای نابه‌هنجار، یک روش آراستن آن رفتارها با انواع توجیه‌های به‌ظاهر منطقی و مستدل و نیکو جلوه دادن آنهاست که اقدامی موذیانه است. زینت دادن رفتارهای زشت و جلوه‌گر ساختن آنها به صورت زیبا از راه‌های ضربه زدن به حیای فرد و جامعه است. این روش از نظر قرآن کریم، کار شیطان و شیطان‌صفتان است. قرآن کریم در آیات متعدد یکی از کارهای شیطان را زینت دادن و آراستن رفتارهای زشت در نظر مردم به عنوان رفتار زیبا می‌داند.۱ برای مثال، قرآن به نقل از هدهد، بلقیس و

1.انعام: ۴۳: (فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لکنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَینَ لَهُمُ الشَّیطانُ ما کانُوا یعْمَلُونَ)؛ چرا در آن هنگام که حوادث ناگوار به سراغشان آمد گریه و زاری نکردند بلکه قلب‌هایشان سخت شد و شیطان کارهایشان را زینت بخشید؛ انفال: ۴۸: (وَ إِذْ زَینَ لَهُمُ الشَّیطانُ أعْمالَهُمْ)؛ و به یاد آور زمانی را که شیطان کارهای آنها را در نظرشان زیبا جلوه می‏داد؛ عنکبوت: ۳۸: (وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ قَدْ تَبَینَ لَکمْ مِنْ مَساکنِهِمْ وَ زَینَ لَهُمُ الشَّیطانُ أعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبیلِ وَ کانُوا مُسْتَبْصِرینَ)؛ قوم عاد و ثمود که خانه‏هایشان را آشکارا دیده‏اید، شیطان کارهایشان را در نظرشان جلوه داد و از راه راست آنها را باز داشت در حالی که متوجه کار خود شدند.


قرآن کتاب اخلاق
136

ثَلاثٌ لا یُستَحیی مِنهُنَّ: خِدمَةُ الرَّجُلِ ضَیفَهُ وَ قیامُهُ عَن مَجلِسِهِ لِأبیهِ وَ مُعَلِّمِهِ وَطَلَبُ الحَقِّ وَ إن قَلّ.۱
از سه کار نباید حیا کرد: خدمت به میهمان، از جا برخاستن برابر پدر و آموزگار خویش، و طلب حق گرچه اندک باشد.

آن حضرت در حدیث دیگری فرمود:

مَنِ اسْتَحیی مِن قَولِ الحَقِّ فهُو أحمَقُ.۲
کسی که از گفتن حقّ شرم کند، احمق است.

آفت حیای عقل

پیش از این گفتیم حیا سه مؤلفه دارد. به نظر می‌رسد برای انحراف حیا از مسیر صحیح یا از بین بردن این خصلت اخلاقی، باید مؤلفه‌های آن را از بین برد یا انسان را نسبت به آنها بی‌ تفاوت ساخت. یکی از آفات حیا، از بین بردن اعتقاد به نظارت خدا و ملائکه بر اعمال و ثبت و ضبط آنهاست. با تضعیف ایمان و اعتقاد به نظارت خدا و ملائکه الهی، صفت حیا نیز در نهاد انسان ضعیف و به تدریج نابود می‌شود. در این مرحله، یکی از لایه‌های حیا دریده شده و از بین می‌رود.

آنچه امروز بیشتر محل ابتلاست، از دست رفتن حیا در بُعد عمومی و اجتماعی آن است. راه آسیب زدن به حیا در سطح جامعه، از بین بردن شرم نسبت به ناظر انسانی است. این آسیب در حقیقت خاکریز آخری است که برای از بین بردن حیای یک جامعه می‌توان فتح کرد که با از بین بردن اعتقاد به زشتی عمل ممکن می‌شود؛ روشی که در تهاجم

1.مستدرک الوسائل، ج۱۶، ص۲۶۰، ح۱۹۸۰۰؛ میزان الحکمة، ج۱، ص۷۲۰.

2.منتخب میزان الحکمة، ج۱، ص۳۰۸، ح۱۸۲۶.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59487
صفحه از 291
پرینت  ارسال به