133
قرآن کتاب اخلاق

من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة.۱
هر کس نفسش نزد او گرامی باشد، به آن با گناه اهانت نمی‌کند.

و نیز نقل شده است:

مَنِ استَحیی مِنَ النّاسِ و لَم یستَحی مِن نَفسِهِ، فَلَیسَ لِنَفسِهِ عِندَ نَفسِهِ قَدرٌ.۲
کسی که از مردم حیا کند ولی از خودش حیا نکند، برای خودش ارزشی قائل نیست.

در حدیث دیگری فرموده است:

غایةُ الادب أن یستَحیی الإِنسانُ مِن نَفسِهِ.۳
نهایت ادب این است که انسان از خودش شرم کند.

اما گذشته از این چهار گروه ناظر، رسوایی انسان و فاش شدن تمام اعمال خوب و بد انسان نزد اولیای الهی در دنیا۴ و نیز رسوایی او در آخرت مقابل دیدگان خلایق به‌ویژه آنهایی که در دنیا تلاش می‌کردیم خود را نزد آنان بیاراییم۵ و نیز عدم امکان فرار از رسوایی و سرپوش

1.مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۳۳۰، ح۱۳۲۰۸.

2.شرح نهج البلاغة، محمد تقی جعفری، ج۱۲، ص۳۷۷، ح۲۳۴.

3.همان.

4.امام صادق علیه السّلام: «إذا أرادَ المَلائِکةُ أن یرفَعوا إلَی اللّهِ ـ عزّ و جلّ ـ عَمَلاً، عُرِضَ عَلی صاحِبِ الزَّمانِ ـ علیه السلام ـ ثُمَّ عَلی واحِدٍ واحِدٍ، إلی أن یعرَضَ عَلی رسولِ اللّهِ ـ صلی الله علیه و آله ـ ثُمَّ یعرَضَ عَلَی اللّهِ؛ آن گاه که فرشتگان بخواهند عملی را به سوی خداوند بالا ببرند، نخست بر امام زمان علیه السلام عرضه می‌کنند و سپس بر تک تک آنها (پیشوایان معصوم) تا این که بر رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه می‌شود و پس از آن بر خداوند عرضه می‌شود.

5.توبه: ۱۰۵: (وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی‏ عالِمِ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ فَینَبِّئُکمْ بِما کنْتُمْ تَعْمَلُونَ)؛ بگو: شما اعمال خود را انجام دهید. به زودی خداوند و رسول او و اهل ایمان اعمال شما را خواهند دید و شما به سوی خدایی که دانا به عوالم غیب و آشکار است، باز خواهید گشت و به آنچه عمل کرده‏اید، شما را آگاه می‏سازند.


قرآن کتاب اخلاق
132

۴. حضور خود فرد: به جز سه ناظر پیشین، ناظر دیگری هم می‌توان تصور نمود و آن حضور خودِ فرد است؛ یعنی انسان خودش هنگام انجام عمل خویش، حاضر است. پس اگر رفتار او زشت و ناپسند باشد سزاوار است که از خود نیز شرم کند. این معنا از آیه ۲۲ سوره اعراف استنباط می‌شود. در این آیه خداوند می‌فرماید: «همین که از آن درخت ممنوع خوردند، آنچه از آنها پوشیده بود آشکار گشت و آدم و حوا از برگ درختان بهشتی برای پوشش خود استفاده کردند».۱ صاحب تفسیر اطیب البیان در تفسیر این آیه می‌نویسد:

به مجردِ چشیدن گیاه ممنوعه، برای آن دو، عورت‌هایشان ظاهر شد؛ یعنی یا خودشان عورت خود را مشاهده کردند یا هر یک عورت دیگری را دید یا هر دو بر هر دو آشکار شد، چنانچه ظاهر همین است که هم خودش مشاهده کرد هم دیگری. سپس شروع کردند به هم دوختند یا چسبانیدند برگ‌های درختان و عورت خود را مستور کردند.۲

صاحب تفسیر من وحی القرآن می‌نویسد:

وقتی عورت‌هایشان آشکار شد، احساس ذلّت و خواری کردند که تا پیش از آن چنین حالتی را درک نکرده بودند. به همین دلیل خود را با برگ درختان پوشاندند.۳

این‌ها از شرم انسان از خودش حکایت می‌کند. لذا در حدیثی علوی نقل شده است:

1.اعراف: ۲۲: (فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یخْصِفانِ عَلَیهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّة).

2.ر.ک: أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۵، ص۲۹۲ و ۲۹۳. نیز، ر.ک: تفسیر کاشف، ج۳، ص۳۱۲.

3.ر.ک: تفسیر من وحی القرآن، ج‏۱۰، ص۵۶.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59847
صفحه از 291
پرینت  ارسال به